Zorg dat je ten alle tijden weet wat je hebt en let op wat je uitgeeft. Kijk naar wat iets kost voor je het koopt en probeer het te onthouden, zodat je kunt vergelijken. Daarnaast de gouden regel, geeft niet meer uit dan er binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Koop nooit dure dingen in de supermarkt, en ga bij voorkeur eens bij de Lidl langs.
Op jaarbasis scheelt het al honderden euro's.

Houd je uitgaven bij in een spreadsheet per maand voor meer controle.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sparen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer uitgeven dan er binnenkomt
liefst nog een beetje minder zodat je wat kunt sparen.
Verder ook niet zoveel sparen dat er geen geld is voor leuke dingen. Een buffertje is leuk, maar sparen om een hoop op de bank te hebben en het niet durven gebruiken uit angst voor de toekomst voelt ook niet lekker
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
geef nooit meer uit dan dat je in werkelijk hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door niet meer mee te nemen dan wat je nodig hebt...
een huishoud boekje bijhouden wat je inkomen is en wat je vaste lasten zijn, en meer op de aanbiedingen afgaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou een kasboekje of huishoudboekje bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste manier om verstandig met je geld om te gaan, is te proberen zoveel mogelijk inzicht te krijgen in je uitgavenpatroon. Als je dat inzicht hebt, kun je een plan maken, hoeveel geld je aan wat uitgeeft. Als het je dan ook nog lukt, om je te houden aan dat plan, dan ga je verstandig met geld om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk wat je lange termijn plannen zijn. Wil je vroeg met pensioen? Wil je vaak op vakantie, wil je een eigen huis kopen? Wil je genoeg reserve hebben om een nieuwe koelkast te kopen als hij stuk gaat... Of maakt het je niet zoveel uit en wil je vooral leven bij de dag?

Op basis daarvan reken je uit hoeveel je opzij moet leggen om je doelen voor later te kunnen halen. Dan kijk je naar wat je nu reeel aan uitgaven hebt. Zorg dat je weet hoeveel vaste lasten je hebt (maandelijkse of jaarlijkse uitgaven) en hoeveel er binnenkomt (salaris, uitkering, zakgeld).

Je trekt van je inkomsten je vaste lasten af en hoeveel je nodig hebt om van te leven (eten drinken sporten, maar niets speciaals). Van wat je dan over hebt haal je datgene af wat je nodig hebt voor je lange termijn planning.

Is er na dit alles nog geld over? Dan kun je daar zonder je ooit schuldig over te voelen mee doen wat je wilt.

Simpel gezegd: Weet hoeveel geld je hebt, waar je het aan uitgeeft, en hoeveel je later nodig gaat hebben, dan ben je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1) alles aan mij geven (dat heet onthechten en is erg gezond voor je).
2) alles op alles zetten om geld binnen te halen en net als Dagobert Duck nooit maar dan ook echt nooit iets uitgeven wat niet strikt en puur levensnoodzakelijk is.
3) kopen wat je kopen wilt zonder schulden te maken (!)en lekker genieten van wat je hebt. Want u weet het toch: genieten kost niets!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg dat je nooit rood staat en dat je eventueel geld wat je over hebt spaart voor als het nodig is of om eens iets extra's te kunnen doen of kopen. zonder schulden hou je het prima uit.