Is een schade vergoeding alleen voor de schade of ook voor vervanging?

Ik heb iemands telefoon per ongeluk kapot gemaakt. De beeldscherm is hiervan kapot gegaan. Nu heb ik afgesproken de kosten te betalen van het beeldscherm. Nu willen ze dat ik een nieuwe telefoon ga betalen. 1 van 300 euro. Is dat wel toegestaan? Ze willen het namelijk officieel laten maken.... Wat moet ik doen om mij hiervoor te beschermen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben trouwens niet WA-verzekerd....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet WA-verzekerd ? Ben je wel goed bij je hoofd ??
Dat is niet alleen verplicht, maar ook absoluut noodzakelijk. Nu gaat het om een goedkoop telefoontje, maar wat als door jou schuld iemand dood of - nog duurder - invalide wordt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat deze verplicht of noodzakelijk was. Mijn ouders en mijn vriend hebben mij hier nooit over verteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat staan dat ik wist dat deze er was....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, wat kun je daar nu over zeggen ?
Het was één van de eerste dingen die ik navroeg toen ik op mezelf ging, gewoon bij de bank. Welke verzekeringen moet ik verplicht hebben ? Al wist ik deze al wel.
Je weet hoop ik wel dat het ziekenfonds OOK een verplichte verzekering is ? Of de WA voor een auto of brommer ? Hoe dan ook, elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen, en dat betekent dat je soms ook gewoon dingen actief moet navragen als het niet allemaal in je 'basispakket' zit. Nu mag je van geluk spreken dat de gebakken peren zo goedkoop zijn......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.plusonline.nl/geldenrecht/artikelen/artikel/945/verzekeringen-wat-is-verplicht-wat-is-nuttig#benikwel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Melodytje: weet je wel zeker dat je niet verzekerd bent? Dat komt namelijk zelden of nooit voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AVP, dus WA voor particulieren (aansprakelijkheidsverzekering particulieren) is trouwens NIET verplicht. Wel zeer verstandig, en veruit de meeste Nederlanders hebben ook zo'n verzekering. (Dat is anders dan voor de WA van auto, brommer of scooter bijvoorbeeld, dat is WEL verplicht.)

Het beste antwoord

Het gaat om de daadwerkelijke kosten. Als het beeldscherm niet gerepareerd kan worden, is het logisch dat er een nieuwe telefoon gekocht moet worden. Als het beeldscherm wél gerepareerd kan worden, en zij kiest er toch voor om een nieuwe telefoon te kopen, is dat haar goed recht. Maar jij (of jouw verzekering) vergoedt dan alleen het beeldscherm.

Wat je moet doen om je te beschermen, is een WA-verzekering afsluiten, als je die tenminste nog niet had. Ik ga er even vanuit dat je die al wél hebt: zij moet dan jou schriftelijk aansprakelijk stellen, en vervolgens kun jij met een offerte voor de reparatie naar je verzekering gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees voor "reparatie beeldscherm" ook de mogelijkheid van vervanging door een nieuw beeldscherm. Als dat niet mogelijk is, als het beeldscherm dus niet los verkrijgbaar is, zou een nieuwe telefoon voor de hand liggen. Anders niet.

Toegevoegd na 22 minuten:
Niet WA-verzekerd, zie ik. Woon je nog bij je ouders misschien? Dan zou je nog onder hun verzekering kunnen vallen. Een WA-verzekering is weliswaar niet verplicht, maar echt 95% van de Nederlanders heeft er één, en eigenlijk wordt in dit soort situaties ook wel verondersteld dat iemand gewoon verzekerd is. Voor het besturen van een motorvoertuig is het overigens WEL verplicht om een (aparte) WA-verzekering te hebben. Ik zou er zo snel mogelijk één afsluiten, als ik jou was. Je weet nooit wat er op je pad komt. Nu gaat het om hooguit een paar honderd euro, maar met een klein ongelukje kun je soms hele dure schade lijden.

Er valt alleen weinig "officieel" te maken als je geen verzekering hebt, lijkt me. Ik weet niet wat je dan daarbij in gedachten had, maar een aansprakelijkheidsstelling is dan niet nodig, je moet gewoon de schade vergoeden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben niet WA verzekerd want ik wist nooit dat deze er was en of deze verstandig was. Ik woon samen met mijn vriend die heeft deze overigens ook niet. Mijn ouders hebben zelf wel allebei een WA-verzekering alleen zij weten niet of ik daar nog onder val. Wel heb ik gelezen op internet dat een uitwonende student onder verzekering van ouders zit als zij wa verzekerd zijn. Maar ik studeer niet, maar ben nog wel financieel afhankelijk van hen omdat ik geen werk heb en zij betalen mijn andere verzekeringen ook zoals mijn scooter en mijn zorgverzekering. In hun smsje naar mij toe dat ik voor hun nieuwe telefoon maar moest dokken en dat zij dit professioneel gingen aanpakken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, en voor rechtsbijstand ben je vast ook niet verzekerd. (Dat is ook veel minder nodig hoor, maar kan soms handig zijn). Jij moet de schade vergoeden, meer niet. Als de telefoon niet te reanimeren is met een nieuw beeldscherm of het beeldscherm niet te repareren is, dan is een nieuwe telefoon inderdaad nodig. Wat je kunt doen, is een aantekende brief sturen waarin je erkent dat je aansprakelijk bent (goed aangeven dat het beeldscherm is kapot gegaan door jouw schuld, dus niet de hele telefoon), en dat je graag van een onafhankelijk specialist (bijvoorbeeld een adviseur van een telecomwinkel) een offerte wilt van de kosten die gemoeid zijn met het repareren van het beeldscherm. Als een onafhankelijk adviseur in een rapport zegt dat en waarom de telefoon niet gerepareerd is met alleen een nieuw beeldscherm, vergoed je de telefoon. Als er een nieuw beeldscherm in te zetten is en dit is goedkoper, dan vergoed je het nieuwe beeldscherm. Als je twijfelt aan een advies, kun je eventueel zelf meegaan naar de zaak waar het advies gevraagd gaat worden. Vraag verder even goed na of je nog onder de verzekering van je ouders kunt vallen (ik vermoed van niet; je woont immers zelfstandig) en sluit voor toekomstige zaken een eigen persoonlijke WA (AVP, aansprakelijkheidsverzekering particulieren) af. Dat is echt niet duur, voor minder dan 30 euro op jaarbasis kun je al klaar zijn, en als je samenwoont met je vriend is het voor jullie samen waarschijnlijk goedkoper dan voor elk apart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede informatie. Ik ben uitwonende student, dan val je ook nog onder de WA verzekering van mijnouders.

Andere antwoorden (3)

Neen, het enige waar jij verantwoordelijk voor bent, is dat de telefoon het weer doet. Hoe maakt niet uit. Een scherm vervangen is altijd nog goedkoper dan een geheel nieuw toestel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen voor de schade. Ga eens langs een belwinkel, daar kunnen ze vaak (ligt aan de schade) voor 35 a 50 euro het beeldscherm vernieuwen. Het duurt zo'n 3 werkdagen (bestelling en plaatsen).

Toegevoegd na 58 seconden:
Je kunt bij de belwinkel een offerte op laten maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het een beetje vreemd dat je "dreig" smsjes krijgt van de telefooneigenaar. Ik vind het netjes dat je hebt aangeboden de kosten voor de kapotte beeldscherm te willen betalen aangezien je ook had kunnen zeggen pech dat hij kapot is maar ja dan had je hem maar niet moeten uitlenen of geven..

De telefoon eigenaar moet maar zien te bewijzen dat jij de schuldige bent.. Maar goed jij wilt dit netjes oplossen dus laat men maar aangifte / de verzekering inschakelen doen als ze dat nodig vinden.

Teken niks zonder advies van je ouders of rechtsbijstand. Je geeft aan dat je het beeldscherm wilt vergoeden. Vraag 3 offertes aan bij diverse aanbieders en bied aan om de kosten te willen vergoeden mits men gelijk of onder de prijs gaat zitten van jouw offertes en dat jij een factuur wilt zien zodat je bewijs hebt en maak dan het geld over op hun rekening met het onderwerp terugbetaling beeldscherm telefoon.

Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen en dat de verzekeringen het verder voor jou uitvecht. Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is niet verzekerd, zegt ze. Dus zal ze de kosten zelf moeten betalen. En als je al geen WA-verzekering hebt, ga ik er vanuit dat VS al helemaal geen rechtsbijstandverzekering heeft. Verder geef ik je gelijk hoor, alles netjes regelen, diverse offertes, en zoveel mogelijk alles vast laten leggen. Ik vind alleen NIET dat de eigenaar hoeft te bewijzen dat hij het beeldscherm heeft laten repareren van dat geld. Dat hoeft bij de verzekering ook niet. Als de eigenaar ervoor kiest om wat geld bij te leggen en een hele nieuwe telefoon te kopen, is dat bijvoorbeeld zijn goed recht. Als je iets molt is het netjes en ook gewoon als enige correct om de kosten te vergoeden, maar je hebt dan niet het recht om ook te weten wat de ander met dat geld doet, dat vind ik niet reëel. Het is niet jouw geld meer.