Is een schade vergoeding alleen voor de schade of ook voor vervanging?

Ik heb iemands telefoon per ongeluk kapot gemaakt. De beeldscherm is hiervan kapot gegaan. Nu heb ik afgesproken de kosten te betalen van het beeldscherm. Nu willen ze dat ik een nieuwe telefoon ga betalen. 1 van 300 euro. Is dat wel toegestaan? Ze willen het namelijk officieel laten maken.... Wat moet ik doen om mij hiervoor te beschermen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik ben trouwens niet WA-verzekerd....

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het gaat om de daadwerkelijke kosten. Als het beeldscherm niet gerepareerd kan worden, is het logisch dat er een nieuwe telefoon gekocht moet worden. Als het beeldscherm wél gerepareerd kan worden, en zij kiest er toch voor om een nieuwe telefoon te kopen, is dat haar goed recht. Maar jij (of jouw verzekering) vergoedt dan alleen het beeldscherm. Wat je moet doen om je te beschermen, is een WA-verzekering afsluiten, als je die tenminste nog niet had. Ik ga er even vanuit dat je die al wél hebt: zij moet dan jou schriftelijk aansprakelijk stellen, en vervolgens kun jij met een offerte voor de reparatie naar je verzekering gaan. Toegevoegd na 1 minuut: Lees voor "reparatie beeldscherm" ook de mogelijkheid van vervanging door een nieuw beeldscherm. Als dat niet mogelijk is, als het beeldscherm dus niet los verkrijgbaar is, zou een nieuwe telefoon voor de hand liggen. Anders niet. Toegevoegd na 22 minuten: Niet WA-verzekerd, zie ik. Woon je nog bij je ouders misschien? Dan zou je nog onder hun verzekering kunnen vallen. Een WA-verzekering is weliswaar niet verplicht, maar echt 95% van de Nederlanders heeft er één, en eigenlijk wordt in dit soort situaties ook wel verondersteld dat iemand gewoon verzekerd is. Voor het besturen van een motorvoertuig is het overigens WEL verplicht om een (aparte) WA-verzekering te hebben. Ik zou er zo snel mogelijk één afsluiten, als ik jou was. Je weet nooit wat er op je pad komt. Nu gaat het om hooguit een paar honderd euro, maar met een klein ongelukje kun je soms hele dure schade lijden. Er valt alleen weinig "officieel" te maken als je geen verzekering hebt, lijkt me. Ik weet niet wat je dan daarbij in gedachten had, maar een aansprakelijkheidsstelling is dan niet nodig, je moet gewoon de schade vergoeden.

Neen, het enige waar jij verantwoordelijk voor bent, is dat de telefoon het weer doet. Hoe maakt niet uit. Een scherm vervangen is altijd nog goedkoper dan een geheel nieuw toestel.

Alleen voor de schade. Ga eens langs een belwinkel, daar kunnen ze vaak (ligt aan de schade) voor 35 a 50 euro het beeldscherm vernieuwen. Het duurt zo'n 3 werkdagen (bestelling en plaatsen). Toegevoegd na 58 seconden: Je kunt bij de belwinkel een offerte op laten maken!

Ik vind het een beetje vreemd dat je "dreig" smsjes krijgt van de telefooneigenaar. Ik vind het netjes dat je hebt aangeboden de kosten voor de kapotte beeldscherm te willen betalen aangezien je ook had kunnen zeggen pech dat hij kapot is maar ja dan had je hem maar niet moeten uitlenen of geven.. De telefoon eigenaar moet maar zien te bewijzen dat jij de schuldige bent.. Maar goed jij wilt dit netjes oplossen dus laat men maar aangifte / de verzekering inschakelen doen als ze dat nodig vinden. Teken niks zonder advies van je ouders of rechtsbijstand. Je geeft aan dat je het beeldscherm wilt vergoeden. Vraag 3 offertes aan bij diverse aanbieders en bied aan om de kosten te willen vergoeden mits men gelijk of onder de prijs gaat zitten van jouw offertes en dat jij een factuur wilt zien zodat je bewijs hebt en maak dan het geld over op hun rekening met het onderwerp terugbetaling beeldscherm telefoon. Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen en dat de verzekeringen het verder voor jou uitvecht. Succes!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100