Het gaat om de daadwerkelijke kosten. Als het beeldscherm niet gerepareerd kan worden, is het logisch dat er een nieuwe telefoon gekocht moet worden. Als het beeldscherm wél gerepareerd kan worden, en zij kiest er toch voor om een nieuwe telefoon te kopen, is dat haar goed recht. Maar jij (of jouw verzekering) vergoedt dan alleen het beeldscherm.
Wat je moet doen om je te beschermen, is een WA-verzekering afsluiten, als je die tenminste nog niet had. Ik ga er even vanuit dat je die al wél hebt: zij moet dan jou schriftelijk aansprakelijk stellen, en vervolgens kun jij met een offerte voor de reparatie naar je verzekering gaan.
Toegevoegd na 1 minuut:
Lees voor "reparatie beeldscherm" ook de mogelijkheid van vervanging door een nieuw beeldscherm. Als dat niet mogelijk is, als het beeldscherm dus niet los verkrijgbaar is, zou een nieuwe telefoon voor de hand liggen. Anders niet.
Toegevoegd na 22 minuten:
Niet WA-verzekerd, zie ik. Woon je nog bij je ouders misschien? Dan zou je nog onder hun verzekering kunnen vallen. Een WA-verzekering is weliswaar niet verplicht, maar echt 95% van de Nederlanders heeft er één, en eigenlijk wordt in dit soort situaties ook wel verondersteld dat iemand gewoon verzekerd is. Voor het besturen van een motorvoertuig is het overigens WEL verplicht om een (aparte) WA-verzekering te hebben. Ik zou er zo snel mogelijk één afsluiten, als ik jou was. Je weet nooit wat er op je pad komt. Nu gaat het om hooguit een paar honderd euro, maar met een klein ongelukje kun je soms hele dure schade lijden.
Er valt alleen weinig "officieel" te maken als je geen verzekering hebt, lijkt me. Ik weet niet wat je dan daarbij in gedachten had, maar een aansprakelijkheidsstelling is dan niet nodig, je moet gewoon de schade vergoeden.