Hoeveel pensioen krijg je bij modaal inkomen?

Naast je AOW
Als je 40 jaar gewerkt hebt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.8K

Het beste antwoord

Ligt er helaas ook aan of je pensioenfonds momenteel geheel aan zijn verplichtingen kan voldoen

Toegevoegd na 1 uur:
In theorie dus. 70% van je huidige inkomen als je arbeidsinkomen gedurende 40 jaar gelijk blijft, want je bouwt sinds enkele jaren geen pensioen op o.b.v. laatstgenoten salaris maar o.b.v. gemiddeld salaris.
Als je begint met 10.000 per jaar (na aftrek van veronderstelde aow) en je eindigt na gelijkblijvende stijging met 40.000 (na aftrek van veronderstelde aow). Dan is dat gemiddeld 25.000 en is je pensioen 70% (40 jaar a 1,75% p.j.) daarvan is 17.500 + de AOW.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Kijk op je pensioen overzicht daar staat het op wat je kunt verwachten
ronron1212
13 jaar geleden
Dat is compleet afhankelijk van wat je afgedragen hebt gedurende je leven. Maar er zijn sites waar je eea kan bekijken. Zoals hier: http://www.kenuwpensioen.be/e-pension/ViewWelcome.do

Om exacte data te krijgen kan je een afspraak maken met je pensieonfonds en dan kunnen ze je eea exact voor rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er aan welk soort pensioen je hebt opgebouwd. Er zijn pensioenen die zijn gebaseerd op het eindsalaris, dus wat je het laatst hebt verdiend, maar ook die uitgaan van een gemiddeld salaris en daar kan nog al verschil in zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit staat op je uniform pensioen overzicht (UPO) die elke pensioendeelnemer (wettelijkverplicht) jaarlijks krijgt toegestuurt. Veel pensioenfondsen hebben ook een website waarop u uw (na aanloggen) pensioenoverzicht kan zien en kan berekenen wat conseqenties zijn op persnoonlijke wijzigingen (trouwen, kind, overlijden etc.).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe bouw je 70% op van je huidige inkomen. Hierbij wel rekening houdende dat je vanaf je 20ste pensioen op hebt gebouwd. Dus als dat het geval is geweest zul je op je 65-ste netto op ongeveer hetzelfde uitkomen.