Economie : vraag over Carry Trades. Waar klopt hier iets niet ? Wat is de "catch"?

Sinds de Amerikaanse regering en de Amerikaanse centrale Bank dollars bijdrukt en de rente tot bijna 0% heeft verlaagd, kunnen professionele beleggers en valuta handelaren geld lenen bij Amerikaanse banken ( voor bijna 0 % rente vergoeding ) en het geld in de Aziatische landen weer investeren ( op spaarrekeningen zetten bij Aziatische banken) .
Bijvoorbeeld geld in Dollars wordt omgewisseld in Thaise Baht's en de rente die de Thaise bank geeft is veel hoger dan de rente die op de Dollars moet worden betaald. Bovendien kunnen Aziatische groeieconomieën extra geld gebruiken om te investeren in nieuwe industrie, grondstoffen etc.

Dit lijkt op een win- win - win situatie , maar in de economie geldt "there is no such thing as a free lunch ". Ergens moet een "catch " zitten , een verborgen risico . Of het moet één van de partijen uiteindelijk benadelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het risico zit in de wisselkoers. Zo lang deze gelijk blijft is er niets aan de hand. Als in jouw voorbeeld de Thaise Baht daalt ten opzichte van de dollar, neemt het rendement in dollars af. De schuld in dollars blijft gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De wereld raakt op die manier overspoeld met dollars, waardoor de waarde ervan daalt (hiervan is de Am. belastingbetaler de dupe).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het addertje onder het gras is dat Amerika voor dit doel gewoon dom dollars bijdrukt / bijverzint die ze niet hebben en waar niets meer tegenover staat, waardeloos papier en waardeloze cijfertjes dus, waardoor de dollar steeds minder waard wordt. Mega-inflatie dus. Uiteindelijk is zo ongeveer de hele wéreld daar de dupe van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanuit de Amerikaanse positie bezien is een goedkope dollar nu aantrekkelijk : het maakt export aantrekkelijker . Maar "vergeten" ze hierbij niet dat er ook veel Dollars gespaard zijn en dat alle gespaarde dollars in waarde achteruitgaan . Ik ben benieuwd als de dollar op bijvoorbeeld 0,50 Euro staat , wat de Amerikaanse bevolking daar van zal denken. Ik neem aan dat ze behoorlijk kwaad zullen zijn . En die Carry trades ondermijnen de Dollar nog meer denk ik . Overigens sommige economen zijn het niet eens dat Amerika de wereldeconomie aan gort helpt . Zij zien de Amerikaanse consumptie economie als een groot waterhoofd dat de groei van de rest van het lichaam ( lees de wereld economie ) vertraagd en belemmerd.
De dollar heeft geen goud dekking zoals de euro. De euromunten en biljetten zijn gedekt door goud dat is opgeslagen en daarom kunnen de eurolanden niet zomaar geld bij drukken. De dollar heeft geen dekking dus kunnen ze bijdrukken zonder problemen, de dekking van de dollar is geloof in de munt tot dat het vertouwen weg zakt en dan, moeten we allemaal bloeden voor deze enorme bel. Amerika gaat failliet als alle landen hun dollars willen verzilveren, dit gebeurd niet omdat men niet weet wat er dan gedaan moet worden. Japan heeft zoveel dollars in hun bezit dat ze zowat de hele staat texas kunnen kopen maar wat heb je eraan? Dus het sprookje van de dollar moet blijven bestaan anders gaat er iets gebeuren en niemand weet wat hoe en hoe groot de ramp zal worden. Dat is de kracht van de dollar.