Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik roken in mijn bedrijfsvoertuig?

Mijn baas heeft van de arbeidinspectie bericht gekregen dat er niet mag gerookt worden in de bedrijfsvoertuigen. Deze bedrijfswagen is persoonlijk en er rijd niemand anders mee dan ikzelf. Mijn vraag is nu of ik mag roken in deze wagen als mijn baas er de toestemming voor heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon doen. Zelfs je baas komt er niet achter als je dagelijks de asbak reinigt en het interieur van de wagen goed lucht.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Als het een leaseauto betreft en je bijtelling betaalt is het weliswaar een bedrijfsvoertuig maar lijkt het me sterk dat je er niet in mag roken. Anders is het in theorie gewoon een werkplek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer er niemand anders in rijdt of meerijdt is het toegestaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jouw bedrijfsauto persoonlijk is en jouw baas het geen probleem vindt, moet je ook geen problemen zoeken. Voor zover ik weet wordt er niet op gehandhaafd dus 'wat niet weet, wat niet deert'.

Als andere collega's ook gebruik van deze auto maken (of in de toekomst gaan maken), is het een ander verhaal. Dan moet je het gewoon niet doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Stippel gelijk heeft.

Niemand heeft er last van en er wordt niet gehandhaafd.

Voor de zekerheid kun je altijd zelf even bellen met de Arbeidsinspectie:
U kunt de Arbeidsinspectie bereiken:
via het contactformulier
per telefoon: 0800 27 00 00 0 (gratis)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft meestal te maken met de iso normen van het bedrijf.
En ook het VGM ( veiligheid, gezondheid, milieu ) plan.

Een bedrijfswagen wordt bezien als werkvloer, en op de werkvloer mag je nu eenmaal niet roken. ;-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_9001
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag wel. Maar niet over je longen. Dat is ongezond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het wel eerlijk als er in bedrijfswagens niet gerookt mag worden, omdat de mensen die in het bedrijf zelf werken niet mogen roken op hun werkplek en de auto is jouw werkplek dus dit is wat betreft collegialiteit wel eerlijk. Dus heeft het bedrijf koffie pauzes dan zal dit ook moeten gelden voor de bedrijfswagen, dus stoppen en dan pauze houden en eventueel roken buiten de auto. Betaal je een bijtelling dan is het volgens mij niet mogelijk om hier eisen aan te stellen als je prive rijd maar zodra je rijd in werktijd denk ik dat je collegiaal moet zijn en je aan de regels moet houden die er in het bedrijf zijn omtrent roken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan als het een lease wagen is kan in het leasecontract staan dat er in de wagen niet gerookt mag worden.
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
nee , want het is een bedrijfsauto en daar rij je in als je aan het werk bent.dus is het je werk plek!en daar mag niet gerookt worden. daarbij is het ook nog eens vies dat de lucht erin blijft hangen (in de auto) niet echt fris als je eens een mij rijder hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding