Kan je een auto verkopen terwijl je deze nog aan het afbetalen bent aan de garage?

Ik heb 3 maanden een Peugeot 308 gekocht aan de garage. Door omstandigheden kan ik deze niet blijven afbetalen.
Het is een 2de hands auto met maar 9000km. Ik heb een bod gekregen die veel hoger licht dan het nog af te betalen bedrag.

Graag uitleg indien dit mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Ja dat kan wel. Maar... Je zal wel de garage op de hoogte moeten stellen en met hun afspraken maken over de eigendomspapieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt vermoedelijk: 'gekocht van' (ipv. 'gekocht aan'). Zou nl. ook nog kunnen dat je de auto verkocht hebt aan de garage.
Als je de auto in eigendom hebt, kun je hem natuurlijk doorverkopen. Hoef je niet met de garage te overleggen, want het is inmiddels jouw auto, ook al ben je hem aan het afbetalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans mag men GEEN dingen verkopen of verhuren die men op huurkoop, lease of financiering heeft bij bv een autobedrijf.
Meestal behoudt een autobedrijf de benodigde documenten die overschrijving, dus verkoop onmogelijk
maken.
Een auto kopen en betaling uit een lening of een zg
continuekrediet staat daar buiten.
Bereken eerst de kosten die het vervroegd inlossen
van de financiering met zich meebrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor geen probleem. Met de opbrengst kun je de schuld afbetalen.

Er zijn twee mitsen:

mits 1
Je hebt een persoonlijke lening waarbij je niet versneld kunt aflossen. Met de opbrengst moet je dan per termijn betalen, of accepteren dat je een boeterente betaald. Dat kan soms, want de geldgever loopt toekomstige rente-inkomsten mis.

mits 2
Je hebt een auto op basis van huurkoop. De auto wordt pas eigendom na betaling van de laatste termijn.

PS, dat het bod hoger is dan je schuld wil niet zeggen dat je een goede deal hebt. Als je een vorige auto hebt ingeruild, is de lening sowieso lager dan de aanschaf. Let dus wel goed op wat je doet.
paulus811