Als je crisisopvang doet voor pleegzorg, hoe zit het dan met de vergoeding?

Ik wil het graag doen, maar daarnaast zal ik moeten werken, gaat deze combinatie dan wel samen? Ik ben alleenstaand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik ben zelf jaren pleegouder geweest, en de vergoeding die je krijgt is prima.
Ik zet eerder vraagtekens hoe je dat denkt te gaan combineren met je werk.
Het lijkt me niet handig om dan crisisopvang te gaan doen, of je moet een zeer flexibele werkgever hebben.
Want waar laat je dat kind als jij gaat werken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik zou het best fulltime willen doen, maar ik vraag me af hoe ik dan rond moet komen. Of is de vergoeding zo goed dat je dat kunt zien als inkomen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je kunt het beslist niet zien als inkomen, dat is ook de reden dat er zo weinig pleegouders te vinden zijn.
De vergoeding is een bedrag wat berekend is per dag , en gaat per leeftijd omhoog.
De vergoeding is gebaseerd op kosten voor voeding, kleding, sportclub(s), vervoer, onderwijs , vakantie, zakgeld, energiekosten etc.
Het bedrag is ongeveer wat je kwijt zou zijn aan de op- voeding van een kind bij een modaal inkomen., dus niet kinderachtig, maar veel te weinig om van te leven.
Vaak zie je dan ook dat een pleegouder een partner heeft die werkt; de pleegouder zelf is dan thuis, of werkt parttime.
Zeker bij crisisopvang, waarvoor je overigens zeer sterk in je schoenen moet staan, krijg je met de meest schrijnende situaties te maken.
Als je pleegouder wil worden krijg je ook een voorbereiding, samen met andere aspirant-pleegouders.
Het gaat toch vaak om kinderen die getraumatiseerd zijn, door verwaarlozing of emotionele mishandeling. Ze hebben van alles meegemaakt, en als pleegouder biedt je ze een veilige haven met veel aandacht en liefde.
Vergeet ook niet dat het kind eigen ouders heeft waar je ook mee te maken hebt. De kinderen hebben meestal een voogd van de instelling voor pleegzorg die geregeld bij je thuis komt om de stand van zaken te bespreken, die onderhoudt ook contacten met de ouders van het kind.
Crisisopvang wordt overigens bijna altijd door ervaren pleegouders gedaan, het is kortdurend, bedoeld als eerste opvang.
Ik heb toen gekozen voor langdurige pleegzorg.
Het kortst was 1 jaar, het langst bij mij 8 jaar.
De laatste jaren was ik therapeutisch pleegouder, bedoeld voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben.
Dan is er een heel team om zo,n kind heen , een kinderarts en psycholoog etc.
Dan is er ook elk half jaar een behandelplan-bespreking waar je als pleegouder bij bent. Ik denk dat je een wat te rooskleurig beeld hebt van het pleegouderschap; ik denk dat het verstandig is dat je je eerst goed laat informeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor j uitgebreide antwoord, heel duidelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees vooral de reacties!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is er een vergoeding voor.Ik zou contact opnemen met Bijvoorbeeld de afdeling Wmo in de gemeente en die kunnen je verder helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pleegouders ontvangen een onkostenvergoeding die door geen enkele instantie als inkomen wordt gezien. De hoogte van de vergoeding hangt af van de leeftijd van het pleegkind. Bij crisisopvang is een extra vergoeding mogelijk wanneer een kind bijvoorbeeld weinig spullen bij zich heeft. Een WA- en ziektekostenverzekering voor het pleegkind worden bij de plaatsing geregeld. Pleegouders hebben, net als alle ouders, recht op betaald zorgverlof.