Kun je bij een Natura zorgverzekering zelf je zorgverlener kiezen?

Mijn vriendin en ik hebben wat verwarring m.b.t. onze zorgverzekering. We willen waarschijnlijk een Natura verzekering afsluiten (vanwege de kosten), maar zijn bang dat we dan niet bij ons lokale ziekenhuis terecht zullen kunnen, desondanks dat deze wel een contract heeft met de zorgverzekeraar. Iemand vertelde ons dat CZ ons alsnog naar het goedkoopste alternatief zal sturen, mocht een ziekenhuisbezoek nodig zijn.

Klopt dit? Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat een zorgverzekeraar überhaupt de macht heeft om voor ons onze zorgverlener uit te zoeken. Mij lijkt het logischer dat wij zelf de keuze hebben tussen verlener (gecontracteerd of niet), en dat op basis hiervan de zorg 100% of 65-75% wordt vergoed.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
tinus1969
2 jaar geleden
Bij een natura polis ben je idd niet geheel vrij om je zorgverlener uit te kiezen - maar hoever dat precies gaat?

Antwoorden (1)

Ja, dat is in de wet zo geregeld. CZ kan je niet zonder je toestemming naar een ander ziekenhuis sturen.

In de Nederlandse wet is opgenomen dat patiënten het recht hebben om zelf een hulpverlener te kiezen en eventueel van hulpverlener te veranderen. Dat houdt ook in dat de patiënt zelf voor een ziekenhuis mag kiezen voor het uitvoeren van een bepaalde operatie.
.
Bij de natura verzekering CZDirect staat: bij CZdirect kies je altijd zelf je eigen ziekenhuis en huisarts.
Toegevoegd op 29 november 2021 12:12: bron
SimonV