Hoe controleerd een buitenhuis verzekering hoe precies mijn laptop kapot is gegaan?

Ik heb pas een buitens huis verzekering afgesloten en mijn laptop ging stuk toen ik door de harde regen moest fietsen terwijl de laptop in zijn hoesje zat die tegen regen kan, dit is nog nooit gebeurd. Wordt dit vergoed ? Is het verdacht als ik de verzekering bij FBTO pas heb afgesloten?

2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Dat zal aan de verzekeraar liggen. Soms zullen ze telefonisch wat vragen stellen, heel soms zullen ze een medewerker of externe expert langs sturen, vaak echter doen ze weinig en keren ze uit of stellen ze dat het niet binnen de polis valt (en je dus ook niks krijgt).
De vraag is dus niet zozeer HOE ze controleren, maar OF ze überhaupt gaan controleren. Controle kost namelijk tijd en geld.

Je vraagt of ze uitkeren. Dat is natuurlijk altijd de vraag.

Er zijn hier twee dingen die belangrijk zijn.

https://www.fbto.nl/woonverzekering/buitenshuisverzekering

"
Wel verzekerd
-Diefstal
-WATERSCHADE
-Brandschade
-Schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt (zover ik het lees ben je bewust met de hoes in de regen gegaan omdat je ervan uitging dat de hoes voldoende was)

Niet verzekerd
-Schade door veroudering of slijtage
-Krassen, vlekken en barsten door normaal gebruik
-SCHADE DIE JE KON VOORKOMEN
"

Kans bestaat dat de verzekeraar stelt dat je het had kunnen voorkomen door betere bescherming. Maar dat zal je merken zodra je een claim indient.

Het is niet per se verdacht als het vrij vlot na het verzekeren gebeurt. Mocht dat wel een issue zijn heb je middels de data (die vast wel te redden is, meestal blijft een HDD of SSD wel leven) een soort bewijs dat de laptop sinds die dag niet meer gebruikt is.
2 jaar geleden
Ze controleren door te kijken wat de oorzaak van de schade is, bijvoorbeeld door kortsluiting.
Maar de kans is groot ze op basis van je melding zonder onderzoek bepalen of ze de reparatie, de nieuwwaarde of de dagwaarde van de laptop betalen.
Je hebt bij FTBO een eigen risico van € 150,- per gebeurtenis, een drempel om niet te gemakkelijk te claimen.
Het kan toeval zijn dat je de verzekering net hebt afgesloten. De meeste verzekeraars maken gebruik van voorspellende software. Deze maakt onderscheid tussen schadeclaims die direct worden goedgekeurd en schadeclaims die moeten worden onderzocht wegens verdenking van fraude.
FBTO heeft als voorwaarde om niet uit te betalen:
“Verzekerde doet iets.
- En hij weet dat de kans op schade groot is.
- Maar hij denkt dat de schade niet ontstaat. “
Als ze flauw zijn, kunnen ze hier een punt van maken. Een hoesje kan gaan lekken, zoals klaarblijkelijk is gebeurd.
SimonV