Wanneer moet je van zorgverzekering overstappen?

Ik ga misschien overstappen van zorgverzekering, maar moet daarvoor eerst nog uitzoeken of ik er daadwerkelijk baat bij heb. Ik ben nog nooit eerder geswitcht van zorgverzekering en heb vernomen dat dit binnen een bepaalde periode moet. Wanneer moet je van zorgverzekering overstappen?

Antwoorden (1)

Aan het einde van het jaar - tussen 12 november en 31 december - kun je overstappen van zorgverzekering.
Bij een overstap heb je twee keuzes:
- Je kunt wisselen van zorgverzekeraar en polis
- Je kunt bij je huidige verzekeraar een andere zorgverzekering afsluiten
Je nieuwe zorgverzekering gaat altijd in op 1 januari van het nieuwe jaar.
Overstappen of een nieuwe zorgverzekering afsluiten is in een aantal gevallen niet mogelijk is, zoals:
- Als je bent aangemeld als wanbetaler
- Als je een premieachterstand hebt
- Bij detentie
- Als je in dienst bent van Defensie

Naast de periode in november en december, mag je in enkele gevallen tussentijds overstappen van zorgverzekering:
• Je wordt 18 jaar
• Je bent meeverzekerd, maar je wilt een zelfstandige zorgverzekering
• Je bent meeverzekerd, bijvoorbeeld met je partner, en je huidige verzekering wordt opgezegd als gevolg van een echtscheiding
• Je stapt over naar een nieuw werkgeverscollectief
Met ‘tussentijds’ wordt in dit geval de periode buiten het overstapseizoen bedoeld: van 1 januari tot midden november.
Toegevoegd op 17 november 2020 10:07: tekst
SimonV