Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Valt een bahandeling in 2020 onder het eigen risico van 2019 als de verwijzing stamt uit 2019?

Ik heb een verwijzing voor de kaakchirurg gekregen in 2019 voor het verwijderen vann verstandskiezen een deel van de behandeling is uitgevoerd in 2019 en een ander wordt uitgevoerd in 2020, omdat dit niet anders kon. Moet ik nu dubbel mijn eigen risico gebruiken, dus voor 2019 en voor 2020 of wordt dit allemaal vanuit 2019 gedeclareerd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, helaas valt de behandeling in 2020 onder het eigen risico 2020.
Kaakchirurgie valt niet onder de DBC-systematiek.

DBC
Als je voor de eerste keer naar het ziekenhuis gaat, wordt er op dezelfde dag een diagnose-behandelcombinatie (dbc) geopend. Dit is de startdatum van het behandeltraject. Het maakt hierbij niet uit of je voor een consult, (kort) onderzoek of een behandeling in het ziekenhuis moet zijn.
Bij een conservatieve behandeling wordt de dbc na 90 dagen afgesloten.
Bij hartrevalidatie loopt de reguliere dbc 120 dagen.
Er moet in ieder geval eigen risico betaald worden voor het jaar van de startdatum (de dag dat de dbc is geopend).
Er kunnen vervolg-dbc’s worden geopend (bij doorlopende behandelingen).
(Lees meer...)
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ah dat is nou weer jammer, toch wel een beetje zonde. Zeker omdat zij de afspraak al een keer verzet hadden. Wordt een duur grapje. Hartelijk dank voor het antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding