Wat betaal ik voor een ambulance?

Stel ik heb een ambulance nodig en heb een basispakket bij, laten we zeggen, Univé. Mijn eigen risico bedraagt €385. Hoeveel zou ik dan uiteindelijk ongeveer(!) zelf moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

In principe € 385,- (eigen risico).
De kosten voor een ambulance oproep zijn niet mis. Een bedrag van 700 euro is niet ongebruikelijk. Gelukkig worden de kosten om een ambulance te laten komen en de eventuele vervoerskosten vergoed vanuit de basisverzekering. Hierbij moet dan wel sprake zijn van medisch noodzakelijk vervoer.

Er bestaan twee soorten ambulance vervoer. Als u na bijvoorbeeld een ongeluk of hartaanval een ambulance nodig heeft, spreken we van spoedvervoer. Bij besteld ziekenvervoer is het noodzakelijk om liggend vervoerd te worden, zoals door ziekte of een handicap. Hiervoor heeft u een medische verklaring van uw huisarts of specialist nodig. Beide soorten vervoer zijn medisch noodzakelijk vervoer.
Bij niet-noodzakelijk vervoer betaal je dus de volledige kosten.
Als je eigen risico al volledig of gedeeltelijk gebruikt is, betaal je natuurlijk niets of minder.
Toegevoegd op 14 augustus 2019 07:45: tekst
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus 385, of wordt het volledig gedekt door de verzekering?
Wat wordt beschouwd als niet-noodzakelijk vervoer?
Computoon
4 jaar geleden
Niet medisch noodzakelijk vervoer. Vervoer waarvoor je ook gebruik zou kunnen maken van de eigen auto of een openbaarvervoer middel. Het is niet "of 385 of volledig gedekt".
Als je nog niets van het eigen risico hebt verbruikt en de ambulance is medisch noodzakelijk betaal je het eigen risico. Is dat al volledig verbruikt dan kost de inzet van de ambulance je niets.
Maar je kunt een ambulance niet "bestellen". Degenen die over de inzet van een ambulance gaan, bepalen of hij wordt ingezet.
Computoon
4 jaar geleden
Hier wat algemene info over "besteld vervoer" van een willekeurige ambulanceorganisatie: "et besteld vervoer verleent zorg aan patiënten met een laagcomplexe zorgvraag. Bij laagcomplexe ambulancezorg volstaat het werken volgens routines, standaardprocedures en/of combinaties van (standaard) procedures. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om patiënten die van het ziekenhuis naar huis vervoerd moeten worden. Besteld vervoer wordt altijd aangevraagd door een arts of een zorginstelling bij de MKA. Om in aanmerking te komen voor besteld ambulancevervoer dient de patiënt minimaal aan één van de onderstaande criteria te voldoen: de patiënt moet liggend vervoerd worden;
de patiënt heeft tijdens het vervoer bewaking van vitale functies nodig;
de patiënt heeft tijdens het vervoer interventies nodig;
de patiënt heeft tijdens het transport psychische begeleiding nodig. Deze aanvragen worden door de verpleegkundig centralist getoetst aan bovenstaande criteria en al dan niet toegekend
SimonV
4 jaar geleden
@Computoon
Bedankt voor de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt allebei