Ik heb een telefoon gekocht voor mijn dochter. Telefoon kapot en dochter inmiddels deur uit. Krijg ik dit vergoed van de verzekering?

Telefoon op mijn (verzekerde) naam aangeschaft. Mijn dochter inwonend bij mij. Na ongeveer een jaar gaat telefoon kapot. Dochter was toen al ongeveer 1 maand uit huis.

Wordt dit gedekt door de verzekering?
Het heeft in feite toch niets met mijn dochter te maken. Ik (de verzekerde) heb de telefoon aangeschaft en mag toch zelf bepalen aan wie en wat ik met de telefoon doe?

Heb een meest uitgebreide inboedelverzekering.

6 jaar geleden
2.2K
paulus811
6 jaar geleden
Vraag het je inboedelverzekering zou ik zeggen. Het is overigens wel zo dat steeds meer verzekeraars geen telefoons meer vergoeden, omdat de claims de spuigaten uitlopen. En waarom ga je niet terug naar de verkoper? Ook op een telefoon zit garantie.
roelp
6 jaar geleden
Telefoon is door iemand anders met hamer kapotgeslagen. Aangifte aanwezig.
Verzekering zegt niet wordt vergoed omdat: alle roerende zaken in eigendom toebehorende aan en behorende tot de particuliere huishouding van de
verzekeringnemer en de met hem in duurzaam gezinsverband samenwonende personen.
Omdat mijn dochter toen niet bij ingeschreven stond
.
Maar ik denk dat mijn dochter hier niets mee te maken heeft aangezien ik de telefoon op mijn naam heb aangeschaft. Het was en is nog steeds mijn egendom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de telefoon door iemand kapotgeslagen is, kun je de schade toch op hem/haar verhalen?
Inekez1
6 jaar geleden
Zelfs de meest uitgebreide dekking van een inboedelverzekering heeft uitzonderingen. Kijk in je polis en in de algemene voorwaarden van je verzekeraar welke dit voor jou zijn. Mogelijke uitsluitingen die wellicht van toepassing zijn: - de schade is niet ontstaan in jouw eigen huis (of tuin).
- de telefoon was niet jouw eigendom. Wel door jou gekocht, maar weggegeven aan een niet-inwonend familielid.
- de schade is opzettelijk toegebracht
- de schade is toegebracht door iemand die niet tot jouw huishouden behoort en kan/moet op hem/haar worden verhaald Ik acht de kans erg klein dat jouw inboedelverzekering dit gaat vergoeden.
paulus811
6 jaar geleden
Ik hoop ook niet dat het vergoed wordt want dan draait de premiebetaler ervoor op. Als iemand het nodig vind om de telefoon kapot te slaan met een hamer, moet deze via juridische weg het toestel vergoeden. Daar heeft de verzekering niets mee te maken. Zou mooi zijn, ik wil een nieuwe iPhone, laat m'n model 6 even met een hamer bewerken en de verzekering maakt een mooi startbedrag voor de aankoop van een nieuwe over.
roelp
6 jaar geleden
Beste paulus811, dat is natuurlijk een onzin opmerking. Wat je zegt geldt niet alleen voor een telefoon maar voor ieder andere object dat tot de inboedelverzekering hoort. Ook daarmee kan er geknoeid worden. Trouwens bij de dader valt niets te halen: hij heeft geen aansprakelijkheidsverzekerig en zit in de schuldhulpverlening.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
roelp, de opmerking van paulus811 is geen onzin maar gewoon een feit. Uiteraard geldt dat voor alle objecten, niet alleen voor telefoons, maar het is te zot voor woorden dat iemand anders iets vernielt en jouw verzekering voor de schade op zou moeten draaien. Dat de dader al in de schuldhulpverlening zit maakt niet uit, dan heeft hij er bij deze nog een schuld bij.
paulus811
6 jaar geleden
Dank je JanJ2002, prima aanvullig. En wat ik in de eerste reactie al schrijf is dat verzekeraars steeds vaker mobiele telefoons uitsluiten. Te vaak wordt deze verloren of valt in het toilet net voor er een nieuw model uit komt.... Maar het geldt inderdaad voor ieder ander object dat onder de inboedelverzekering valt dat als iemand iets moedwillig vernielt, deze voor de schade op moet draaien.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/verzekeraar-zet-mes-in-inboedelverzekering/
Maatschappijen kunnen echter nauwelijks controleren of bijvoorbeeld een smartphone thuis is gevallen, of op straat.
Buiten je huis is verlies en/of beschadiging van bijvoorbeeld je smartphone of laptop niet verzekerd, zelfs niet bij de meest uitgebreide Inboedelverzekering All-inl
Als je door eigen schuld, maar niet moedwillig, je eigen smartphone/telefoon/tablet buiten de deur beschadigt, hij valt bijvoorbeeld uit je zak, dan wordt niets vergoed als men geen extra buitenhuisdekking bij de inboedelverzekering heeft afgesloten. Een buiten-de-deur verzekering is er voor spullen die men dagelijks mee naar buiten neemt.
Einde verhaal.

Antwoorden (2)

Hoi Roel, helaas valt dit dan niet meer onder je inboedel verzekering. Heeft je dochter zelf geen verzekering? Daarbij kan het namelijk opgegeven worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
roelp
6 jaar geleden
Hallo Es999, mijn verzekering dekt wel mobiele tefefoons.
Bij sommige inboedelverzekeringen ben je verzekerd voor het laten vallen en stoten van apparatuur, zoals smartphones en tablets. Hiervoor is een speciale dekking vereist. U alleen kunt controleren of u deze speciale dekking hebt afgesloten bij de inboedelverzekering. Niet iedere maatschappij heeft deze mogelijkheid.

Hebt u deze speciale dekking niet afgesloten bij de inboedelverzekering dan wordt de mobiele telefoon alleen vergoed bij brand en waterschade, inbraak e.d. Onder de inboedel vallen alle losse spullen die u zo kunt verhuizen zonder iets aan uw woning stuk te maken.

Toegevoegd na 18 minuten:
Nav uw latere reactie dat de telefoon door iemand kapot is gemaakt, het volgende:
De schade is door iemand anders dan de eigenaar aangericht. Om deze schade vergoed te kunnen krijgen, is het belangrijk dat de tegenpartij zijn aansprakelijkheid erkent. Aansprakelijkstelling doet u per brief en zo snel mogelijk na het gebeurde.
Hier een voorbeeld van een dergelijke brief:
Middels deze brief stel ik u formeel aansprakelijk voor de schade die door u is toegebracht op [datum].

Op grond van Boek 6, artikel 162 van het Burgerlijk Wetboek is iemand die door een onrechtmatige daad een ander schade berokkent, verplicht de schade te vergoeden.
Naar mijn mening bent u aansprakelijk voor de schade, omdat [reden].
Dit wordt tevens bevestigd door [mogelijke getuigen en/of een politierapport].
Op dit moment bestaat de schade uit [geef een zo volledig mogelijke omschrijving]. Ik schat dat de schade nu reeds €[bedrag] bedraagt, maar ik sluit niet uit dat daar nog meer kosten bijkomen. Ook daarvoor stel ik u aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
roelp
6 jaar geleden
Beste JoanDARc, Deze dekking heb ik (meest uitgebreide inboedelverzekering). Echter de vraag is:
de telefoon was in gebruik was bij mijn dochter en ik hem heb aangeschaft op mijn naam. Wordt dat dan ook vergoed als de telefoon door haar of iemand anders schuld kapot gaat?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De telefoon is van u, het gaat erom wie deze telefoon in elkaar gebeukt heeft. Die moet aansprakelijk gesteld worden. Het valt niet onder uw inboedelverzekering.
roelp
6 jaar geleden
@JoanDARc: De telefoon en de daarbij behorende schade valt wel onder de inboedelverzekering (staat in de polisvoorwaarden). Dat staat vast. De hamvraag is echter: wordt het vergoed door de inboeldelverzekering als het in gebruik is geweest door mijn dochter, die uitwonend was op het moment dat het gebeurde?. De vraag gaat hier NIET over een aansprakelijkheidsverzekering van de tegenpartij. Daar valt niets te halen: hij heeft geen aansprakelijkheidsverzekerig en zit in de schuldhulpverlening. Deze vraag gaat over de dekking vanuit de inboedelverzekering, die er zeker wel is voor een mobiele telefoon, volgens de voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U denkt dat het vernielen van een mobiel onder de inboedelverzekering valt. NEEN, schade die veroorzaakt wordt door iemand anders dan de eigenaar van de boedel wordt NOOIT door een inboedelverzekering gedekt. Zelfs niet door de meest uitgebreide inboedelverzekering. Waarom dat zo is heeft @paulus811 in een reactie onder uw vraag al beeldend verwoord. U kunt schade die een ander veroorzaakt alleen vergoed krijgen door middel of behulp van aansprakelijkstelling. Een aansprakelijkstelling is een stap van een schaderegelingsproces, waarin wordt vastgesteld wie de schade heeft veroorzaakt. Of diegene wel of geen particuliere aansprakelijkheidsverzekering heeft is niet interessant. Nog sterker, bewust toegebrachte schade betaalt een aansprakelijkheidsverzekering niet, als heeft men er drie. Schade die men bewust aanbrengt moet altijd uit eigen zak worden betaald.
Als de dader in de schuldhulpverlening of schuldsanering 'zit' zal in dit geval helaas wel het gezegde 'van een kale kikker kan men geen veren plukken' gelden, want waar niet is verliest zelfs de keizer zijn recht.