Krijg je de zorg die je nodig hebt nadat je vrijwillig aan geweld deelneemt vergoed?

Bijvoorbeeld hooligans. Zij kiezen ervoor om te vechten. Soms raken ze gewond en hebben ze hulp nodig. Wordt deze hulp dan standaard vergoed uit hun zorgverzekering?

6 jaar geleden
1.8K
Erna55
6 jaar geleden
Uhm.... Dan moeten we bij elke verwonding en aandoening gaan kijken of iemand daar zelf verantwoordelijk voor is? -Auto-ongeval wegens te weinig afstand houden,
- de weg oversteken zonder goed uit te kijken,
- diabetes wegens overgewicht,
- gewrichtsklachten door overbelasting,
- leverklachten vanwege alcoholgebruik, etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Rutge, neen dat is niet altijd zo. Het ligt aan de soort zorg die nodig is.
De volgende kosten worden niet vergoed:
de kosten voor mondzorg als gevolg van vechtpartijen en geweldpleging.
Kijk op blz 123:
https://www.pzp.nl/-/media/Actueel/Voorwaarden/politie-zorgpolis-zorgverzekeringen-en-aanvullende-verzekeringen.pdf
Inekez1
6 jaar geleden
Er zijn jaarlijks veel meer mensen die een beroep doen op de zorgverzekering omdat ze tijdens het sporten een blessure hebben opgelopen, dan dat hooligans tijdens een gevecht gewond raken en zich daarvoor melden bij een arts.
Rutge
6 jaar geleden
@JoanDArc bedankt! altijd een antwoord waar ik wat aan heb!

Het beste antwoord

Neen, men krijgt niet altijd de zorg vergoed die er nodig is, als iemand deelneemt aan geweld. Het ligt aan de soort zorg die nodig is.
De volgende kosten worden niet vergoed:
de kosten voor mondzorg als gevolg van vechtpartijen en geweldpleging.
Kijk op blz 123:
https://www.pzp.nl/-/media/Actueel/Voorwaarden/politie-zorgpolis-zorgverzekeringen-en-aanvullende-verzekeringen.pdf
De mondzorgkosten die voortvloeien uit de kosten die ontstaan zijn door geweld uit zelfbehoud worden wel vergoed.

Toegevoegd na 54 minuten:
Als de vechtpartij in het buitenland plaatsvindt, kan het zijn dat via de ongevallendekking van een reisverzekering ook nadere uitsluitingen gelden. Het is altijd aan te bevelen de Algemene Voorwaarden goed door te nemen.
Artikel 22, lid 3 onder h. een vechtpartij, behalve bij rechtmatige zelfverdediging;
https://www.onvz.nl/zorgverzekeringen/aanvullend/superfit/polisvoorwaarden#Artikel%2022%20Ongevallendekking
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja (althans in Nederland); er is geen beperking of uitsluiting mbt oorzaak. Ook rokers worden bv gewoon behandeld voor longkanker.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus naast roken zijn er nog heel veel andere zaken die kunnen leiden tot ziektes enz.
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212, dat klopt. Roken was bedoeld als (duidelijk) voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vergelijking gaat een beetje mank. Roken is in Nederland niet verboden. De stelling is: roken kan longkanker veroorzaken, maar roken is niet altijd de veroorzaker van longkanker.
Veel ziekteoorzaken kunnen niet uitgesloten worden van de basis ziektekostenverzekeringen.
Er kunnen wel nadere uitsluitingen gelden.
Openbare geweldpleging is anders, dat is strafbaar (zie de artikelen 141 Wetboek van strafrecht (Sr.).
tinus1969
6 jaar geleden
@JOanDArc, andere vergelijking dan, als het gaat om strafbaar handelen: Heroïnegebruik is wel verboden -maar vziw worden de gevolgen er van gewoon via de zorgverzekering betaald.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Daar heeft u een puntje.
Wetgeving zegt niet uitdrukkelijk dat heroïnegebruik strafbaar is.
Goed uitkijken bij welke zorgverzekeraar de verzekering loopt. Niet alle zorgverleners vergoeden gevolgen van heroïne gebruik. Soms een deel en soms helemaal niet. Ook verplichte eigen bijdrage die niet met eigen risico wordt verrekend kan hoog zijn.
Ken de verzekering iw niet, kan natuurlijk dat zij wel alles vergoedt, zal wel hoge premie zijn.
https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zorgvergoedingen/verslaving
ronron1212
6 jaar geleden
@tinus1969 wat is vziw?
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212 vziw = voor zover ik weet
ronron1212
6 jaar geleden
Verslaafde zorg is niet gratis. Meestal worden de verslaafde onder bewind gezet en wordt het grootste deel ingehouden voor alle kosten die er gemaakt worden zoals huisvesting en andere zaken vaak zitten ze ook in schulden dus een lastig voorbeeld om hier te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh VZIW, ik dacht dat u meende:
VerZekeringInvaliditeitsWet
tinus1969
6 jaar geleden
@ronron1212 maar de MEDISCHE zorg is ook voor een verslaafde gratis.