Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het gevolg wanneer je naar de spoedeisende hulp gaat maar hier blijkt dat er niets aan de hand is?

Als je bepaalde symptomen hebt en hiervoor de spoedpost van de huisarts belt, en hij raadt je aan om zo snel mogelijk naar de spoedeisende hulp te gaan, dan wordt dit normaalgesproken vergoed. Ik las op internet dat dit niet het geval is wanneer 'de vereiste hulp niet spoedeisend is'... Wat houdt dit in als je bij de spoedeisende hulp komt, denkend dat je iets hebt waar je vrijwel alle symptomen van hebt, bijvoorbeeld een dodelijke vergiftiging, maar hier blijkt dat je niets mankeert. Wat is in zo'n geval het gevolg, op financieel gebied? Er was geen vereiste hulp omdat er niets gedaan hoefde te worden, behalve een kort onderzoek waaruit bleek dat er niets was. Kan je voor zoiets een hoge rekening krijgen? Mij lijkt dat je hier niets aan kan doen, en als je huisarts dit aanraadt...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Je betaald alleen je eigen risico.
Heb je al je al je eigen risico al verbruikt dan wordt het vergoed anders kan je wel een rekening verwachten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Alleen bezoek aan huisarts of huisartsenpost valt buiten het eigen risico. "Mij lijkt dat je hier niets aan kan doen..." Dus? Elk jaar komen er heel veel mensen voor onderzoek in het ziekenhuis die daar niets aan konden doen. En die moeten allemaal hun eigen risico betalen. Zelfs als je zelf alleen maar de huisarts bezoekt en door de assistent bloed laat prikken of een potje urine inlevert voor onderzoek krijg je daarvan de rekening. Dat onderzoek valt namelijk wel onder het eigen risico, ook als blijkt dat je bloed en urine helemaal gezond zijn.
Als ik je goed begrijp ga je op verwijzing van de huisarts naar de spoedeisende hulp. Behalve dat je eigen risico aangesproken gaat worden, is er niets aan de hand. Je hebt een verwijzing dus als er achteraf niets ernstigs of urgents aan de hand is, maakt niets uit.
(Lees meer...)
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Dat zou ik ook zeggen; de verwijzing door de huisarts is voldoende bewijs dat er spoedeisend iets gedaan moest worden, al is het maar verder onderzoek dat de huisarts niet zelf kan doen. De maatregel die je noemt is vooral gericht tegen zogenaamde zelfverwijzers; mensen die zelf, dus zonder verwijzing naar de SEH gaan zonder dat daar een goede reden voor is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding