Welke zorginstelling vergoed zorgkosten gemaakt in de bedenktijd na opzeggen?

Stel je sluit een nieuwe zorgverzekering af per 1-1-2017 en maakt daarbij gebruik van de overstapservice. De bedenktijd periode vervalt op 7-1-2017. Je bedenkt je op 3 januari en geeft dat door. Echter op 5 januari heb je een ongeluk gekregen. Ben je dan nog verzekerd bij de oude of ben je dan helemaal niet verzekerd?

Ik vermoed dat je dan niet verzekerd bent/was en dat je de zorgkosten zelf moet betalen. Klopt dat? Of wordt dan alles hersteld in de oude situatie zodat je oude verzekering gewoon door is gelopen, of geldt de opzegging wel?

En stel het is net andersom je bedenkt je op 5 januari, en op 3 januari krijg je een ongeluk. Wie betaald dan de kosten? Of maakt dat niet zoveel uit?

7 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Normaal gesproken kan iedereen één keer per jaar wisselen van zorgverzekeraar en een nieuwe zorgverzekering afsluiten. Veelal gebeurt dit via het internet waarbij de consument en verzekeraar (aanbieder) elkaar niet zien. Men spreekt dan van een ‘koop op afstand’. In de wet staat dat de verzekerde recht heeft op 14 dagen bedenktijd. Met andere woorden, de verzekerde mag besluiten om de overstap naar een andere zorgverzekeraar/zorgverzekering binnen 14 dagen kosteloos en zonder opgave van reden te annuleren. Eventueel betaalde premies worden teruggestort en de zorgverzekering wordt als ‘niet afgesloten’ beschouwd. Houdt er rekening mee dat deze regel alleen geldt bij ‘koop op afstand’ en niet als de zorgverzekering via een kantoor (van de zorgverzekeraar) is afgesloten.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Maar wordt de oude verzekering dan ook niet als als opgezegd beschouwd?
ronron1212
7 jaar geleden
Lees de bijlage hij wordt hersteld als niet opgezegd. Alleen als je via internet hebt gewijzigd. Alleen dan bestaat dat recht.