als je door een bank in het eva register geregistreerd bent, geeft dit dan problemen bij het aanvragen van verzekeringen?

Als je een eva geregistreerd bent bij een bank, is dit dan van invloed bij verzekeringen? of geeft dit alleen problemen bij banken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Protocol Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen
Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
Verbond van Verzekeraars (Verbond)
Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN)
Stichting Fraudebestrijding Hypotheken (SFH)
Zorgverzekeraars Nederland (ZN)
Preambule Protocol “Incidentenwaarschuwingssysteem Financiële Instellingen”
Dus ja

Antwoorden (1)

BKR heeft in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (NFN) en de Centrale Recherche Informatiedienst (CRI) een geautomatiseerd waarschuwingssysteem ontwikkeld onder de naam: Externe Verwijzings Applicatie (EVA). Deze database wordt gevoed door de financiële instellingen zelf.
Ingevoerd zijn in het EVA systeem kan een beleidsmatige reden (of commerciële reden) hebben maar ook een preventieve reden zijn. De melding kan gedaan zijn door de bank of een verzekeraar, die verplicht waren te melden dat zij de aanvraag van de klant niet wilden of mochten accepteren. Dit heeft zeker gevolgen voor een aanvraag voor een verzekering elders.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi joanDArc
Bedankt voor je antwoord
Ik heb nog eens zelf gezocht naar antwoorden en ik dacht dat verzekeringsmaatschappijen een eigen registratiesysteem hadden, het zgn. CIS. Als een verzekeringsmaatschappij je registreert je op die lijst komt en als een bank je registreert je op de EVA registratie lijst komt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
.....en geeft het problemen met bestaande verzekeringen? B.v. bij het aanschaffen van een nieuwe auto bij de verzekering die je al hebt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bij bestaande verzekering moet het geen probleem zijn als de premie altijd keurig op tijd is betaald, er geen achterstand is, je geen overdaad aan verdachte schademeldingen hebt en ook geen ontzegging van de rijbevoegdheid.
De verzekeringmaatschappij als financiële instelling kan een melding doen in het EVA.
Veel verzekeringsmaatschappijen zijn gefuseerd met bankinstellingen.
De EVA is het incidentenwaarschuwingssysteem van banken en financiële instellingen.
In de CIS databank (Centraal Informatie Systeem) worden alle schademeldingen opgenomen