Schade aan geparkeerde auto wat nu?

Er is een buurjonge 5 jaar tegenaan gereden hoe nu schade verhalen ?
De ouders en ik hebben het niet gezien maar wel de schuld op hun genoemen en zeiden regel het maar.
Hoe doe je dat via schadeformulie die in auto ligt kom ik er niet echt uit.
Bvd mhofman

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://blog.geld.nl/autoverzekering/schade-aan-geparkeerde-auto Op die website staat dat, als er bekend is wie de schade heeft toegebracht, dat je samen het schadeformulier in moet vullen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is alleen bij schade door een andere weggebruiker, hier betreft het geen weggebruiker maar een spelend kind.
ronron1212
7 jaar geleden
Bel je verzekering en vraag hoe je het moet doen. de verzekering zal dan de schade wel verhalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
" en zeiden regel het maar." Zij moeten het regelen, zij moeten contact opnemen met hun persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering (nadat jij hun aansprakelijk hebt gesteld).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank
Komt heel wat bij kijken maar maandag garage dan brief opstellen en naar buren.
Zo toch?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En wat moet er van mijn kant allemaal op papier staan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank voor alle reacties en de tijd die jullie er insteken komt goed.
Formulier aangevraagd.

Antwoorden (1)

Je zult de ouders van het kind schriftelijk aansprakelijk moeten stellen met daarin ook de grote van de geleden schade (bedrag)

De ouders zullen op hun beurt dan de WA verzekering die ze hebben moeten aanspreken of zelf het bedrag aan jou uitkeren.

Toegevoegd na 18 uur:
Met WA bedoel ik de persoonlijke aansprakelijkheid verzekering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus naar garage laten taxeren om schade vast te stellen.
En dan op papier is daar een formulier voor ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
WA doet daar niks mee, die verzekert alleen schade door motorvoertuigen. Als ze een particuliere aansprakelijkheidsverzekering hebben, kunnen ze het daar eventueel verhalen. En nee, daar is geen formulier voor. Gewoon een brief sturen met de gegevens (datum, plaats, naam van het kind, wat er gebeurd is, kenteken van je auto en schadebedrag, liefst met kopie van schaderapport) en zeggen dat je ze aansprakelijk stelt. Daarna kunnen de ouders van het kind de kosten betalen, of - als ze hiervoor verzekerd zijn - het indienen bij hun verzekering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lies12 De persoonlijk verzekering is ook een wa verzekering, wa betekend niets meer of minder: Volgens de wet aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod Nee. (Ook geleerd dankzij GV) Dat is nou juist niet zo. https://www.fbto.nl/aansprakelijkheidsverzekering/paginas/verschil-aansprakelijkheidsverzekering-en-wa.aspx Aansprakelijkheidsverzekering of WA-verzekering. Wat is het verschil?
Een aansprakelijkheidsverzekering is iets anders dan een WA-verzekering. Met een aansprakelijkheidsverzekering (AVP) verzeker je schade die jij veroorzaakt. Deze verzekering is niet verplicht. Een WA-verzekering is een verzekering voor auto’s en motoren. Die is wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een WA verzekering staat voor Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering. Maar dat betekent dat je wettelijk verplicht bent deze af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg, word oud merk ik en er blijven veranderingen aandienen. Zal het wijzigen.
erotisi
7 jaar geleden
Is dat ooit anders geweest dan? Ik vond het eigenlijk wel een klassiek voorbeeld van de genoemde verwarring tussen de begrippen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is eerder iets wat mensen al zolang als ze leven verkeerd zeggen (ik weet het ook pas een jaar ofzo).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi In het verleden toen een auto verzekering nog niet verplicht was had men verschillende soorten wa verzekeringen. Persoonlijk, Auto, Bedrijf en ga zo maar even door. Destijds betekende het ook niet meer of minder dan: Een verzekering waarvoor men volgens de wet voor aansprakelijk kan worden gesteld.