Moe je een zorgverzekering aanvragen als je 18 wordt? Ik word in december 2012 18. Ik moet zorgtoeslag aanvragen

Ik heb al studiefinanciering en ov chipkaart aangevraagd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je 18 bent, heb je een eigen zorgverzekering nodig. Op dit moment (t/m januari) is het moment om over te stappen van zorgverzekering, daarom hebben veel zorgverzekering speciale aanbiedingen. Ook zijn er speciale studentenverzekeringen. Het handigste is om te vergelijken welke verzekering het goedkoopste is, die waar je nu al bij zit of een andere.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je 18 wordt krijg je als het goed is een brief van je huidige zorgverzekeraar over dat je moet gaan betalen en dat je kan wisselen van zorgverzekeraar. Voor alles wat je moet doen als je 18 wordt, zie de bron
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijg ik die brief niet eerder? Want je moet toch ook zorgtoeslag aanvragen voordat je 18 word?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorgtoeslag kan je inderdaad voor je achttiende al aanvragen, maar je krijgt het pas vanaf de maand na de maand dat je 18 bent geworden.
Voor zorgtoeslag moet je bij de belastingdienst zijn, je kunt dit schriftelijk of via internet aanvragen, doe dat wel zo snel mogelijk: www.belastingdienst.nl/zorgtoeslag
Je kunt je huidige verzekering door laten lopen, maar beter kun je gaan vergelijken wat het beste bij je past en daar je verzekering afsluiten, zoek daarvoor op de vergelijkingssites oa: www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je besluit over te stappen, vergeet dan niet de huidige verzekering op te laten zeggen door je ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zorgtoeslag aanvraagt vanaf het moment dat je 18 jaar oud bent ontvang je zorgtoeslag pas de maand nadat je 18 jaar oud bent geworden.
Dus ik kan niet voor mijn 18de zorgtoeslag aanvragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het nu wel aanvragen alleen reactie boven zegt dat ik een brief thuis krijg. Moet ik dan wachten tot die brief of kan ik zorgtoeslag nu al aanvragen. Stel ik verander van zorgverzekering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, je moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Je moet 18 jaar of ouder zijn;
Je moet een zorgverzekering hebben afgesloten;
Je jaarinkomen moet lager zijn dan € 36.022 per jaar. De studiefinanciering die je ontvangt telt niet mee voor je toetsingsinkomen.
De verzekering die je nu hebt, je bent gratis meeverzekerd bij je ouders, loopt in de maand dat je 18 bent geworden gewoon kostenloos door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra jij 18 wordt, mogen jouw ouders je verzekering bij de huidige verzekering opzeggen, de kosten schieten dan nl omhoog en dat is een gegronde reden om op te zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het goedkoper om bij de zelfde verzekering te blijven als die van mijn ouders of om over te stappen?
Iedere inwoner in Nederland van 18 jaar moet zijn eigen zorgverzekering hebben, tenzij je hier vanwege geloof of geloofsovertuiging niet aan wilt voldoen. Lees in mijn bron meer over zorgverzekeringen.

Verder kun je op www.toeslagen.nl je zorgslag aanvragen (wel met DigiD). Er wordt dan obv je inkomen bepaald hoeveel toeslag je mag ontvangen.