Kun je een deal sluiten met een verzekeringsmaatschappij over het schadebedrag?

Ik heb een Vespa scooter en die is gisteren door een windvlaag omgevallen. De scooter is all risk verzekerd en de schade is getaxeerd op 1.200 euro. Daarvoor wordt de zijkant opnieuw gespoten (er zijn geen deuken) en wordt vrijwel alles waar ook maar een klein krasje op zit vervangen door nieuw. Eigenlijk vind ik dat idioot. Een klein klasje op het windscherm poets ik er binnen een minuut uit, daar hoeft geen nieuwe op van 185 ex montage. Een krasje op de valbeugel idem dito.

Maar zonder bon geen uitkering van het schadebedrag en de schadehersteller zegt 'maakt het jou uit, de verzekering betaalt'.

Ergens voelt dit niet goed en zou ik tevreden zijn met bijvoorbeeld 800 euro. Maar zonder bon krijg ik niks, dus ben overgeleverd aan de deal tussen de schadehersteller die de 1.200 euro schade zal uitleggen aan de expert van de verzekeraar.

8 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ja, bij een beetje verzekeraar kun je die deal gewoon sluiten. Geld is geld. Kwestie van bellen of mailen: nee heb je, ja kun je krijgen

Maar vergis je niet in de kortingen die een verzekeraar bedingt van de schadeherstelbedrijven: best kans dat die schade van € 1.200,- de verzekeraar uiteindelijk slechts € 800,- kost door die kortingen.

En besef je ook de mogelijke consequenties bij een onverhoopt volgende schade of diefstal: omdat je alternatief (of niet of niet volledig) heb hersteld, neemt de dagwaarde van de scooter af: bij een eerstvolgende schade zal het resterende schadebedrag of zelfs de gehele schade van de uit te keren waarde afgetrokken worden.