word ik aansprakelijk gesteld op dit parkeerongeluk?

Ik stond verkeerd geparkeert in de parkeergarage van mijn schoolgebouw op de tweede verdieping . De mensen met de auto konden er in principe langs met moeite maar mevrouw heeft toch tegen beter weten in geprobeerd om uit verdieping 3 naar 2 te gaan. Ze heeft een paal geraakt en heeft me auto bekrast met haar vinger en nare woorden erop geplaatst. De beveiliging heeft dit gezien en zegt dat ik in feite niet aansprakelijk kan worden gesteld omdat ze ook had kunnen uitstappen en de beveiliging erbij had kunnen roepen en me auto had kunnen wegslepen.

Ik heb mijn twijfels en ik moet eerlijk zeggen dat ik hier best wel angstig over ben. Ik weet dat ik fout zit en dit ongeluk door mij is veroorzaakt. Dus nu is mijn vraag. Wat moet ik doen en wat kan er gebeuren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eind verhaal
Mijn auto is in orde
Auto bekrast met haar hand omdat er stof op zit met nare woorden
Haar auto heeft schade
Schoolpaal heeft schade
Reddie
8 jaar geleden
En toch, nee.
Als je ergens niet door kunt, kun je er niet door.
De ander is er (domgenoeg) tegenaan gereden.
Hoogstens kun je een parkeerboete krijgen.
Ik neem aan In dit geval niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik was bovendien de huurder van de auto
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat jij foutgeparkeerd staat, is in principe geen reden voor die ander om jouw auto dan maar te beschadigen, al dan niet per ongeluk. Dat betekent dat jij háár zelfs aansprakelijk zou kunnen stellen voor jouw evt. eigen schade; zij heeft immers jouw auto bekrast. Daarbij heb je een (belangrijke) getuige, de beveiliging...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Me auto is bekrast met haar vinger die over de smerigheid ging van me auto
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is geen blijvende schade, dus een zaak hiervan maken lijkt me lastig
Poet
8 jaar geleden
Iemand met een rijbewijs moet zich houden aan de wet die zegt veilig te rojden en moet ook goed kunnen rijden, waarvan een rijbewijs een soort garantie is.

Antwoorden (1)

Je kunt hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Jij stond stil, dus je nam geen deel aan het verkeer. Degene die jouw auto raakt of die iets anders raakt is aansprakelijk voor de gemaakte schade. Dat jij verkeerd geparkeerd stond, doet daar niets aan af.

Maar dat is wel nog een extra reden - vind ik - om goed te kijken hoe je je auto neerzet. Je maakt het een ander niet echt gemakkelijk natuurlijk, en dat terwijl je zelf nooit aansprakelijk gehouden kunt worden voor veroorzaakte schade.