Ik kan de medisch pedicure niet meer betalen. Kan ik nog ergens geld van krijgen?

Ik heb diabetes maar krijg de medisch pedicure niet meer vergoed. Ik heb de pedicure wel nodig, mede omdat ik zelf niet goed kan knippen want ik tril nogal met mijn handen.

Ik kan het zelf echter niet meer betalen dus ik vroeg mij af of ik nog op de een of andere manier gedaan kan krijgen dat ik hier toch een vergoeding voor kan krijgen, al is het maar gedeeltelijk.

Toegevoegd na 1 uur:
Simms 0 en SImms worden dus binnenkort helemaal niet meer vergoed. Ik heb nu wel een overgangsregeling en daardoor krijg ik nu nog een deel vergoed.

Toegevoegd na 1 uur:
Herstel: Simms 0 wordt dus binnenkort helemaal niet meer vergoed omdat ik niet aan de eisen voldoe om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Rieneke1
9 jaar geleden
Soms wordt de pedicure niet vergoed, maar de podotherapeut wel.
Informeer bij je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het aan de pedicure gevraagd en aan de zorgverzekeraar en aan de diabetesondersteuner van de huisarts. Ik krijg het niet vergoed.
Ik zal nog eens navragen voor de podotherapeut.

Antwoorden (3)

Volgens onderstaande bron moet je als diabeet kosten voor een pedicure vergoed krijgen. Vraag zo nodig een verwijzing aan je internist en overleg die aan je verzekeraar. Als die de kosten niet vergoed houdt het voor jou op. Maar misschien valt het nu nog onder je eigen risico en krijg je de kosten na verloop van tijd, als je je eigen risico hebt opgebruikt, weer vergoed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
De pedicure moet in het bezit zijn van het benodigde certificaat (en als zodanig geregistreerd te zijn in het KRP van ProVoet en de cliënt dient (eenmalig) een verwijzing met medische indicatie te overleggen, afkomstig van de huisarts, diabetesverpleegkundige of medisch specialist waaruit de noodzaak blijkt voor voetverzorging i.v.m. diabetes of reuma.
https://voetenwelzijn.praktijkinfo.nl/pagina/22/zorgverzekering-en-mogelijke-vergoedingen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was tot voor kort zo maar geldt nu niet meer. Er is nu we een overgangsregeling maar dan krijg je maar een deel vergoed en binnenkort dus helemaal niets meer.
Mijn pedicure heeft het benodigde certificaat en is aan gesloten bij Pro Voet en ik heb een medische indicatie via de huisarts maar dus de vergoeding voor Simms 0 en 1 houdt binnenkort helemaal op.
Een pedicure is iemand die gespecialiseerd is in het verzorgen en behandelen van de voeten. Voetverzorging is extra belangrijk voor mensen met diabetes.
Je hebt recht op vergoeding van preventieve voetzorg vanuit de basisverzekering als je diabetes hebt en voetzorg noodzakelijk is. Vraag de voorwaarden altijd na bij je zorgverzekeraar.
Heb je reuma, een dwarslaesie of een andere medisch noodzakelijke klacht? Dan kun je een aanvullende verzekering afsluiten om een vergoeding voor pedicure te krijgen.

www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/pedicure.aspx
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Paramedische zorg kun je onder de aftrekpost specifieke zorgkosten opvoeren bij je belastingaangifte (zie bron 1). Het moet dan gaan om paramedische zorg op verwijzing van een arts, ik neem aan dat een pedicure ingeschreven in het RPV (register paramedische voetzorg, zie bron 2) daar onder valt.

Verder kun je een (hoger) aanvullend pakket afsluiten, maar bij de meeste zorgverzekeraars kan dat alleen aan het begin van het jaar. Veel zorgverzekeraars vergoeden de zorg voor diabetici en reumapatiënten (en soms ook nog andere categorieën) die een lagere Simms-classificatie hebben, wél uit de aanvullende pakketten. Dat is waarschijnlijk geen optie meer voor dit jaar, maar eventueel wél voor volgende jaren.

Voor de jaarlijkse (of meerjaarlijkse) voetcontrole geldt nog steeds dat dit vanuit het basispakket wordt vergoed voor mensen met diabetes. Deze voetcontrole kan ook door de huisarts of praktijkondersteuner worden gedaan, en wordt dan gewoon vergoed. Voor dat deel van de zorg hoef je dus niet naar de pedicure.

Als het probleem vooral je handfunctie is en je je teennagels wél zelf zou knippen als je dit zou kunnen, dan zou je eens met een ergotherapeut kunnen kijken of er manieren zijn waarop je zelf je teennagels kunt knippen. Je kunt dan denken aan het gebruik van hulpmiddelen of het op een andere wijze uitvoeren van de handeling. Ergotherapie zit gewoon in het basispakket, je huisarts kan je doorverwijzen.

Lukt het je ook dan niet om zelf je teennagels te knippen, dan zou je daarvoor eventueel ook nog de hulp van een thuiszorgorganisatie in kunnen roepen, al is het de vraag of zij dit willen doen bij iemand met diabetes. Ik heb zelf wel meegemaakt dat bij een thuiszorgorganisatie men mijn teennagels niet wilde knippen en vonden dat dit door een pedicure gedaan moest worden, en ik heb geen specifieke voetproblemen. In dat geval is het in mijn beleving gewoon ADL-zorg die ik alleen niet zelf kan vanwege mijn handfunctie en dat valt gewoon onder de persoonlijke verzorging. Bij iemand met diabetes of reuma is dat anders en vind ik het niet zo vreemd dat een thuiszorgorganisatie dit liever niet doet, maar je kunt er altijd naar informeren natuurlijk. Sinds januari dit jaar valt verzorging en verpleging thuis onder de zorgverzekeraar, een wijkverpleegkundige moet dan de indicatie stellen.

Tenslotte: als je een inkomen op of rond Bijstandsniveau hebt, zou je nog een beroep kunnen doen op de Bijzondere Bijstand. Informeer bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ItisILeClerc
9 jaar geleden
Geweldig antwoord!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.