Welke verzekering moet ik benaderen om een gemeente aanspraakelijk te stellen voor een scahde die ik heb opgelopen met de auto?

Ik heb van de week 's nachts flinke schade gemaakt aan mijn auto door tegen een pikzwart betonpaaltje te rijden die ik niet kon zien.

Ik vind eigenlijk dat de gemeente hiervoor aansprakelijk is.
Er staan meerdere paaltjes daar en die zijn allemaal meer dan een meter hoog, wit geschilderd met een rode reflectieband.

Dit zwarte paaltje stond onder een lantaarnpaal (die zag ik wel) terwijl die flutpaaltjes bedoeld zijn om de lantaarn te beschermen...
De betonpaaltjes zijn ongeveer 60 cm hoog en bij het achteruit rijden zag ik ze dus niet.

Nu staat er op de website van de gemeente het volgende:
U stuurt uw eis naar de gemeente. Doe dit zelf of vraag een advocaat dit voor u te doen. Zet in uw eis de volgende gegevens:

- omschrijving van de gebeurtenis (met plaats, datum en tijd)
- waarom u de gemeente aansprakelijk stelt
- welke schade u hebt geleden
- het schadebedrag
- namen van specialisten die uw schade hebben bekeken

Bent u verzekerd tegen de schade? Dan meldt u de schade bij uw verzekeraar. Zij regelen het verder met de gemeente.
U kunt ook de rechter om schadevergoeding vragen.

Ik ben verzekerd met de auto, maar alleen WA+
En ik heb een rechtsbijstand verkeer.

Moet ik nu zelf de gemeente aansprakelijk stellen, of toch 1 van de twee verzekeringen dit laten doen?

Het beste antwoord

Bel in ieder geval je verzekering, deze kan je verder helpen in welke stappen je moet ondernemen. Wanneer je naar een advocaat gaat en je wordt niet in het gelijk gesteld zijn de kosten van advocaat misschien hoger dan de schade.
Een bezwaar kun je ook zelf insturen, vraag je verzekeringsagent of hij je erbij wilt helpen.