ik ben jonger dan 18 kan ik dan mijn zorgverzekeringswet premie terug krijgen?

ik kreeg gisteren mijn jaaropgave van vorig jaar en daar staat op dat ik zergverzekeringswet premie heb betaald. kan ik dat terug krijgen omdat ik onder de 18 jaar ben?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Als je minderjarig bent, hoef je geen nominale premie voor je zorgverzekering te betalen omdat je nog onder de polis van je ouders valt. Minderjarige kinderen vallen automatisch onder de polis van (een van) de ouder(s). Hier hoeft niet apart voor betaald te worden.

Maar die nominale premie is niet alles wat we betalen voor ons zorgstelsel. De kosten van de zorg worden bij lange na niet gedekt door de maandelijkse premies die we betalen. Die premie is dan ook niet wat jij terug ziet op je loonstrook; de betaling van de premie staat daar namelijk los van. Maar naast onze premie dragen we via allerlei belastingen ook allemaal nog bij. Wat je daarvan terugziet op je loonstrook, is de inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekeringswet. Dat is een vast percentage dat berekend wordt over je inkomsten, tot een bepaald maximum. Dit geldt ook als je minderjarig bent (Bron 1).

De meeste werkgevers en uitkeringsinstanties vergoeden vervolgens die inkomensafhankelijke bijdrage weer aan hun werknemers of cliënten. Op je loonstrook zie je daarom - als het goed is - dat het bedrag eerst wordt afgetrokken, en er daarna weer bij wordt opgeteld.

Er zijn ook situaties waarin de werkgever dit niet betaalt. Als je bijvoorbeeld freelancer bent (je hebt bijvoorbeeld een krantenwijk) of je werkt via opting-in (bijvoorbeeld als je op minder dan drie dagen per week ergens in de huishouding werkt en je krijgt betaald via de SVB). In die gevallen moet je de eigen bijdrage zélf betalen. In Bron 2 vind je een complete tabel met werkgevers en uitkeringsinstanties en of zij wel of niet de eigen bijdrage ZVW vergoeden.

Meestal hoef je hier niets mee te doen; ook als de werkgever de eigen bijdrage niet hoeft te vergoeden, wordt het vaak automatisch verrekend met je (netto)loon. Je betaalt eigenlijk alleen teveel als je verschillende soorten inkomsten hebt en boven het maximale bijdrage-inkomen uit komt. Is dat het geval, dan krijg je een teveel betaald bedrag uiteindelijk gewoon terug (bron 3).

Los daarvan is het voor scholieren en studenten met een bijbaan of vakantiewerk vaak zinvol om aangifte te doen, omdat die meestal teveel belasting betalen en je dan bedragen die automatisch zijn ingehouden, terug kunt krijgen. Ik zou zeker aanraden dit te doen (bron 4). Dat heeft alleen weinig te maken met die eigen bijdrage ZVW, maar met het feit dat je over de eerste pakweg 6000 euro per jaar - en soms nog meer - vanwege de heffingskortingen geen belasting hoeft te betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Computoon
9 jaar geleden
De door jou beschreven situatie is gewijzigd vanaf 01/01/2013. Toen hebben we het uniforme loonbegrip gekregen waarbij de Zvw een werkgeversheffing is geworden. Vanaf dat jaar is die bijtel- en aftrekpost voor de Zvw dan ook niet meer op de stroken te zien.

Andere antwoorden (1)

Dat bedrag staat er alleen maar informatief (omdat het op de jaaropgave vermeld moet zijn van de Belastingdienst.)

Met ingang van 2013 is de premie Zvw van de salarisstroken verdwenen. In dat jaar is de premie voor de Zorgverzekeringswet voor het overgrote deel van de werknemers een werkgeversheffing geworden. Dat wil zeggen dat de werkgever dit bedrag aan premie Zvw betaald heeft: in 2013 was dat 7, 75 procent over het fiscale loon (= het loon waarover ook de loonheffing berekend wordt). Wat de werkgever aan heffingen en premies betaalt, zie je niet op de salarisstrook. Maar de Zvw moet wel op de jaaropgave worden vermeld, omdat het moet.

Bij de overgrote meerderheid van de werknemers is er m.i.v. 2013 geen inhouding meer op het loon. In de tijd dat die er nog wel was voor “de meesten” (vóór 2013 dus) kregen de meeste werknemers die Zorgverzekeringspremie ook vergoed door de werkgever, Op de salarisstroken van vóór 2013 kwam je toen het premiebedrag tweemaal tegen, eenmaal plus (vergoeding) en eenmaal min (inhouding). Je betaalde alleen de loonheffing over die vergoeding. De premie zelf betaalde je ook toen dus per saldo niet.

Dus nee: je krijgt niets terug van wat een ander (werkgever) voor jou heeft betaald.

Je ziet het: de werkgever draagt flink bij aan de kosten van de zorg. Die kosten zijn bij lange na niet te betalen met alleen de premie die je aan de zorgverzekeraar betaalt.
Computoon