Waarom is wa autoverzekering van de ene auto duurder dan van andere?

toch geen verschil of ik met een auto van 60k of 25k tegen iemand aan rijdt?

een maand geleden
Antoni
een maand geleden
Het gaat ook om de bestuurder: jongere, onervaren bestuurders kunnen meer aanrijdingen veroorzaken dan oudere, ervaren bestuurders.
ronron1212
een maand geleden
@Antoni de vraag gaat niet over leeftijd maar prijs van de auto
auto van 60k of 25k

Antwoorden (2)

Zware auto’s betalen meer premie dan lichte auto’s. Dit komt omdat zware auto’s bij een aanrijding meer schade veroorzaken. Als je met een zware auto een aanrijding veroorzaakt dan is de kans op een grotere schade hoger dan met een kleine auto. Dit risico en deze kans wordt doorberekend in de autopremie.
Dus voor zeker de WA verzekering is de auto met meer gewicht duurder.
een maand geleden
ruudsan
een maand geleden
ook bijzonder, want duurdere (nieuwere) auto's hebben vaak meer sensoren en veiligheidssystemen die ingrijpen om schade te voorkomen of beperken, terwijl die dus meer premie betalen. tijd voor nieuw prijsbeleid lijkt me? alleen op gewicht is nog een beetje uit de tijd van jaren 70-80?
Het type auto zegt vaak iets over het type bestuurder. En van bepaalde groepen bestuurders is bekend dat die vaker betrokken zijn bij aanrijdingen. En dan heb ik het niet over jonge onervaren bestuurders, maar van de groep die normaal gesproken tot de ervaren verstandige bestuurders zou moeten behoren, maar in praktijk vaak te hard rijdt, met andere dingen bezig is achter het stuur, veel km maakt en/of rondrijdt voor de show. Of mensen die denken dat ze zelf niet zo hoeven op te letten omdat de auto toch vol zit met sensoren en automatische hulpjes. Of mensen die een grote zware auto hebben waarin ze zich veilig voelen. Zelf zijn ze dan ook relatief veilig bij een aanrijding, maar door dat gevoel van veiligheid letten ze soms minder goed op. Of ze hebben moeite om die grote bak in een normaal parkeervak te plaatsen zonder daarbij andere auto's te raken.

Dat gedrag is niet (alleen) afhankelijk van de waarde van de auto. Een gemiddelde gezinsauto en een even dure sportieve hatchback hebben verschillende premies. Ook als ze even zwaar zijn en evenveel vermogen hebben. Gewoon omdat de gemiddelde ouder met kleine kinderen nou eenmaal fatsoenlijker / voorzichtiger rijdt dan de gemiddelde patser zonder kroost op de achterbank. Helaas zijn er altijd uitzonderingen die zelfs met kinderen in de auto zich niet weten te gedragen in het verkeer, maar het gaat hier even om het gemiddelde beeld voor de verzekeraars.

Dit heeft dus vooral betrekking op de kans op schade. Sommige type auto's hebben daarnaast ook nog een nadelig effect op de ernstigheid van de schade. Gewicht en vorm van de auto kunnen daar invloed op hebben.

De WA-premie is dus niet zozeer afhankelijk van de waarde van de auto, maar wel van het model.
een maand geleden
ronron1212
een maand geleden
@Inekez1 de premie wordt bepaald aan de hand van de prijs
ronron1212
een maand geleden
De autoverzekeraar kijkt bij het berekenen van de premie onder andere naar: de leeftijd van de regelmatige bestuurder
de woonplaats (de postcode in grote steden)
het gewicht van de auto
het aantal schadevrije jaren
het aantal jaarlijks gereden kilometers
de dagwaarde of oorspronkelijke cataloguswaarde
soort beveiliging op de auto
eventuele af-fabriek accessoires (die niet in de fabriek gemonteerd zijn)
ruudsan
4 weken geleden
idd, de dagwaarde of oorspronkelijke cataloguswaarde. en dat is dus vreemd toch? dat iemand die net zn rijbewijs iets meer betaald, logisch. of iemand die al een hoop schades heeft veroorzaakt, maar de cataloguswaarde in relatie tot WA premie gaat er bij mij niet in
ruudsan
4 weken geleden
bedankt Fremar. dat maakt het wel enorm complex als het echt zo wordt beoordeeld als jij omschrijft. Dus een 62 jarige liefhebber van een snelle Golf met wat toeters en bellen wordt in feite gepiepeld door de branche? ik heb het gevoel dat we allemaal ten onrechte teveel betalen voor simpele WA of WA+. all-risk is ander verhaal
Antoni
4 weken geleden
@ruudsan, bedank je nu per ongeluk fremar als reactie op het antwoord van Inekez1? Wat bedoelde je precies?