Waarom moet je je zorgpas overhandigen bij de tandarts?

Zojuist bij een nieuwe tandarts geweest. Ik moest verplicht een ID en mijn zorgpas meenemen, en werd daar toen automatisch ingeschreven.

Ik heb echter geen tandartsverzekering, dus wat had het overhandigen van mijn zorgpas dan voor doel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Amadea
9 jaar geleden
De twee controles per jaar zitten toch standaard in alle ziektekostenverzekeringen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, volgens mij niet: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/krijg-ik-tandartskosten-vergoed.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, deze zijn nooit standaard. Je moet je altijd bijverzekeren voor tandheelkunde. De kosten worden nu via je zorgverzekering gedeclareerd door je tandarts, waarna jij waarschijnlijk een rekening krijgt van je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja precies @MaxBakker. Maar waarom deze uiterst omslachtige weg? Eerst moet ik mijn zorgpas laten zien, zodat de tandarts haar rekening naar mijn zorgverzekeraar kan sturen. De verzekeraar brengt het volledige bedrag vervolgens bij mij in rekening, omdat ik geen tandartsverzekering heb. Maar ik weet zelf al dat ik geen tandartsverzekering heb, en dus gewoon zelf moet betalen, en dat kan ik mijn tandarts ook vertellen. Zou toch een hoop administratie schelen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zodat de tandarts weet dat jij verzekerd bent, als er iets moet gebeuren dat onder de basisverzekering valt. Het trekken van een verstandkies is zo'n ingreep die onder de basisverzekering valt. Het trekken van een gewone tand of kies weer niet.
Amadea
9 jaar geleden
Mijn tandarts heeft geen rechtstreekse verbinding met mijn zorgverzekeraar, ondanks dat dit een heel grote is. Ik moet alles bij de tandarts eerst zelf betalen, en het daarna declareren bij de ziektekostenverzekering.

Het beste antwoord

Erkende zorgverleners zijn verplicht het Burgerservicenummer (BSN) te gebruiken. Dat betekent dat zorgverleners zoals uw huisarts, tandarts, apotheek, ziekenhuis of zorgverzekeraar uw BSN vastleggen in hun administratie en gebruiken bij het uitwisselen van gegevens met andere zorgverleners.

Zorgverleners moeten controleren of u degene bent die hoort bij het BSN voordat ze uw BSN mogen gebruiken in hun administratie. Daarom kunnen zij u vragen om een geldig identiteitsbewijs.

Het BSN nummer is dus bestemd voor de administratie van de zorgverlener, niet om rekeningen bij een zorgverlener te declareren.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/wat-houdt-de-identificatieplicht-in-de-zorg-in.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah oke, ik zie het nu ook. Ze zijn het verplicht! Dat verklaart heel veel. Dank voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Er zijn behandelingen die wel in het basispakket zitten:
tandheelkundige zorg (controle en behandeling) voor kinderen tot 18 jaar;
tandheelkundige chirurgische zorg (kaakchirurg) en kunstgebit;
fluoridebehandeling voor kinderen onder de 6 jaar die ‘blijvende’ tanden en kiezen krijgen;

Dus als je ooit naar de kaakchirurg moet, of in aanmerking komt voor een kunstgebit, is het voor de tandarts belangrijk je gegevens te hebben, mogelijk heb je ook kinderen onder de 18 jaar, die onder jouw verzekering vallen en ook daarvoor zijn jouw gegevens nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord, en er zit wat in. Maar stel dat ik naar een kaakchirurg zou moeten of een andere specialistische behandeling moet ondergaan die wel in het basispakket zit, dan is de kaakchirurg toch degene die zal factureren. De tandarts blijft volgens mij dan dus nog steeds buiten mijn zorgverzekeraar. Ik heb overigens inderdaad een kind onder de 18 en hij valt onder mijn verzekering. Echter, hij zit niet bij dezelfde tandarts als ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogelijk moet je tandarts je gegevens door geven aan de kaakchirurg, net als die van je kind aan de andere tandarts, alhoewel je kind een eigen zorgpas heeft. Vraag het eens na bij je zorgverzekering hoe dit zit, ik kan er alleen maar raden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn zoon zat altijd al bij een andere tandarts dan ik, en hij heeft een eigen zorgpas. Is geen probleem gelukkig, zijn tandartskosten worden gewoon vergoed door mijn verzekeraar.
Je Id is zoals al gezegd verplicht. De tandarts kan zien hoe je verzekerd bent en zal,als het een goede is, je er op wijzen wat de eventuele kosten voor jezelf zijn. Soms krijg je een prijsopgave mee zodat je er over na kunt denken of je de behandeling wil.