Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een verzekeringsmaatschappij je dwingen om automatisch te betalen?

Er wordt altijd betaald via automatische incasso, maar ongemerkt zijn er twee termijnen niet betaalt.
Persoon wil graag het openstaande bedrag per direct overmaken, maar de verzekeringsmaatschappij geeft niet thuis en wil het bedrag alleen via automatische incasso incasseren.
Mag een verzekeringsmaatschappij, in dit geval Nationale Nederlanden dit eisen/doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
jodyenboyke
9 jaar geleden
Weet je dit wel zeker? Ik ben ook klant daar en nadat incasso mislukt was, kreeg ik acceptgirokaart en betaaltermijn is 4 weken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yep ik heb de brief gelezen: zorgen voor voldoende saldo en het bedrag wordt binnen 30 dagen afgeschreven en geen woord over handmatig betalen.
As maandag bel ik voor de persoon om te vragen of het wel kan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja: als in de voorwaarden van de verzekering staat, dat een automatische incasso verplicht is en je stemt in met die voorwaarden dan ben je daaraan gebonden. (Anders had je voor een andere verzekeraar moeten kiezen.

"Ongemerkt niet betaald" kan bij een automatische incasso voorkomen bij een saldotekort. De verzekeraar hoeft niet akkoord te gaan met handmatige betalingen, dat geeft overigens ook een hoop administratieve rompslomp want die betalingen moeten weer toegewezen worden aan de juiste periodes (handmatig werk) en het risico bestaat dat er intussen weer een nieuw incassobestand wordt klaargezet door de verzekeraar met dubbele betaling tot gevolg, wat weer uitgezocht en teruggestort moet worden. Een hoop werk voor niets dus.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding