Als ik mijn bromfiets binnen (n mijn woonkamer) stal, valt deze dan onder de inboedelverzekering?

Ik heb geen garage of tuin, dus mijn bromfiets staat normaal buiten voor de gevel. Nu ga ik 3 weken weg en dan zet ik hem wel even (zonder benzine etc) binnen in mijn woonkamer. Mocht er nou ingebroken worden en hij wordt meegenomen, valt de bromfiets en zijn waarde dan onder mijn inboedelverzekering (met vrij std voorwaarden)?

9 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Doe er eerst een vuilniszak onder met kranten er op. Lekt altijd na.

Het beste antwoord

In sommige gevallen wel, raadpleeg hiervoor de verzekeraar.

Onder het begrip 'inboedel' vallen (in het algemeen gesproken) "alle roerende zaken die tot de particuliere huishouding van de verzekerde behoren. "

Auto's en motoren vallen daar niet onder. Fietsen en bromfietsen soms wel.

"Wat minder bekend is het feit dat gestolen bromfietsen of scooters in sommige gevallen ook gedekt zijn onder de inboedelverzekering. Voorwaarde hiervoor is dat de brommer of scooter gestolen is uit de woning of daarbij behorende schuurtjes of boxen. In de meeste gevallen is het zelfs zo dat er ook dekking is als een insluiper de bromfiets heeft meegenomen zonder dat deze echt heeft ingebroken, diefstal uit een openstaande schuur is dus ook gedekt. Uitzondering hierop is de box in bijvoorbeeld een flat, dan zal er wel het vereiste zijn van braakschade. Buiten de eigen woning, ook op in de eigen tuin, is er doorgaans geen dekking op de inboedelverzekering."
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraagje: als het buiten de eigen woning, bijvoorbeeld in de tuin, niet gedekt is maar een schuurtje of box vaak wel, geldt dat dan voor schuurtjes of boxen aan de woning vast? Jaren geleden zijn de fietsen van m'n ouders gejat uit de schuur, maar ze kregen niets terug omdat ze de schuur niet op slot hadden gedaan (in dit geval echt die ene keer dat ze dat vergeten waren: domme pech). Is dat omdat de schuur in de tuin stond en niet aan het huis, of hebben ze gewoon een strenge verzekering wat dat betreft?
Computoon
9 jaar geleden
Ik denk omdat de schuur niet aan de woning vast zat maar dat is slechts een gedachte. Bepalend zijn de polisvoorwaarden van de verzekeraar. Als de verzekeraar een claim afwijst, moet ze dat doen op basis van die voorwaarden. Dan zou bijv. de inboedel van een tuinhuisje niet gedekt kunnen zijn en diezelfde inboedel die is opgeslagen in een garage aan het huis zelf wel.