Op een inboedelverzekering geldt standaard een overdekking van 25%. Wat wil dit precies zeggen?

Betekent dit dat je eigenlijk een te hoge premie betaalt, namelijk voor 125% van de geschatte waarde van je inboedel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Wat het begrip betekent, is af te leiden uit de polisvoorwaarden van een willekeurige verzekeraar.

Als ik het in mijn eigen woorden zeg:
als de inboedel om wat voor reden dan ook meer waard is of wordt dan het bedrag waarvoor die verzekerd is en je krijgt er een schade aan, dan wordt die schade tóch vergoed. Ook al was je voor dat meerdere feitelijk niet verzekerd. Het is dus een service van de verzekeraar maar geen onbeperkte, want het geldt wanneer de inboedel 'tot 25% meer waard' is. Mensen kopen er wel eens spullen bij en vergeten de verzekering erop aan te passen. De 'overdekking' vangt die klap enigszins op.

Kopieer & plak:

"Indien bij schade blijkt dat de waarde van de inboedel - door welke
oorzaak dan ook - hoger is dan het op de laatste hoofdpremievervaldag
overeenkomstig het indexcijfer vastgestelde verzekerde bedrag, dan
wordt voor de regeling van de schade dit laatstgenoemde bedrag verhoogd
met 25%. Deze overdekking van ten hoogste 25% geldt niet
voor de periode van de ingangsdatum van deze verzekering tot de eerste
hoofdpremievervaldag.

Toelichting
De extra dekking dient om verzekerde te beschermen tegen te lage
verzekering door waardestijging en aanschaf van nieuwe inboedelgoederen.
Deze (gratis) overdekking kan natuurlijk niet ongelimiteerd gelden,
vandaar de begrenzing tot 25%.
De bescherming geldt niet voor het eerste jaar van de verzekering,
omdat er van uitgegaan wordt dat het aanvangsbedrag door verzekerde
correct wordt vastgesteld."
Computoon