Kan je de eigen bijdrage voor ziektekosten ook elders verzekeren ?

Bij een ziektekosten verzekering is de wettelijke eigen bijdrage € 360,- en de vrijwillige eigen bijdrage ligt vele malen hoger. Dat betekent een behoorlijke aanslag op je portemonnee. Kan je de wettelijke en/of vrijwillige eigen bijdrage niet verzekeren bij een verzekeraar tegen een relatief lage premie ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Het is de bedoeling dat het echt een eigen risico is. Het is dus ook niet aftrekbaar van de belasting en ook de bijzondere bijstand - als je daarvoor in aanmerking zou komen - vergoedt het eigen risico - normaal gesproken - niet. Sommige verzekeraars bieden wel verlaging van het eigen risico aan in bepaalde gevallen, maar bij de meeste kun je er echt niet onderuit. Wél kun je bij alle of bijna alle verzekeraars ervoor kiezen het eigen risico gespreid te betalen in maandelijkse termijnen, in de praktijk betaal je dan gewoon een hogere premie.

Voor een bepaalde groep chronisch zieken die specifieke medicatie gebruikt, bestaat er een compensatieregeling waarbij een klein deel van het eigen risico wordt gecompenseerd via het CAK. Die regeling wordt binnenkort afgeschaft: als ik het uit m'n hoofd goed heb, zullen in 2014 de laatste betalingen in het kader van deze regeling plaatsvinden. Wat hier eventueel voor in de plaats komt, is nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In 2014 is het verplicht eigen risico €360. Het is niet mogelijk dit verplichte eigenrisico elders te verzekeren.

Een voordeel is dat de premie in 2014 lager is dan nu. Vanaf 19 november zijn alle premies voor 2014 bekend. Vergelijk dan eens de premies en kijk wat je voordeel is bij het overstappen naar een goedkopere verzekering.

Met het maandelijks voordeel van de lagere premie van 2014 of na een overstap kun je bijvoorbeeld proberen elke maand een bedrag te sparen. Als je maandelijks €30 spaart dan heb je na een jaar het bedrag van €360 bijelkaar.