Is de hoofdboeker van een reis met annuleringsverzekering verzekerd voor een medisch negatief reisadvies van de onverzekerde partner?

Een hoofdboeken met een annuleringsverzekering (van Unigarant) heeft een reis afgenomen die bestaat uit meerdere vliegtickets.

De levenspartner van de hoofdboeker zonder annuleringsverzekering en woonachtig op het zelfde adres krijgt een negatief reisadvies om medische redenen.

Wat dekt de annuleringsverzekering van de hoofdboeker?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (4)

Dat ligt aan de afgesloten annuleringsverzekering, en de regels die unigarant hanteert.

Als de annuleringsverzekering is afgesloten bij het zelfde reisbureau/aansluitend reisbureau als de reis zelf is de kans er groot dat de annuleringsverzekering voor het totaal aantal vliegtickets geldt.

Aangezien het om een directe levenspartner gaat kan een verzekeraar keihard zijn en aangezien de hoofdboeker zelf niets mankeert zijn reis niet annuleren maar gebruikelijk is het dat doordat het om een directe partner gaat voor beide de reis geannuleerd kan worden. Voor de overige medereizigers geldt dit niet, wanneer dit geen familie is moet de verzekeraar erg coulant zijn willen deze hun reis op grond van deze medische uitslag geannuleerd krijgen.

Handig is om zo snel mogelijk contact op te nemen met unigarant, zo kunnen plaatsen die voor u gereserveerd waren eventueel nog vergeven worden en weet u zo snel mogelijk waar u aan toe bent
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deelantwoord.

Uit de polisvoorwaarden is me niet geheel of een 'medisch negatief reisadvies' voor hoofdboeker of medereiziger een reden is voor annulering.

Als dit wel het geval is, dan krijgt de hoofdboeker niet het volledige bedrag als zijn medereiziger(s) niet allemaal een verzekering hebben afgesloten. Zie deze bepaling:

"Heeft de annulering betrekking op een door u geboekte reis met meerdere personen die niet allemaal bij ons verzekerd zijn? Dan vergoeden wij bij annulering de annuleringskosten van de verzekerde(n) in verhouding tot het totaal van het aantal
personen van deze reis."
Computoon
10 jaar geleden
Elke reisgenootschap moet een eigen op naam gestelde annuleringsverzekering afgesloten hebben of bij de polis van de partner vermeld. Zo niet, jammer maar dan kun je geen aanspraak maken bij de verz. mij. van je partner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige zinnige en juiste antwoord is: dat hangt af van de van toepassing zijnde voorwaarden van de annuleringsverzekering.

Vraag is hier of de hoofdboeker kan/mag annuleren op grond van het negatieve reisadvies van een (niet zelf op de polis verzekerd) gezinslid.

De polisvoorwaarden van Unigarant (Kortlopende annuleringsverzekeringen ) zeggen hierover het volgende:

Artikel 27. Verzekerd is:
1. ernstig ongeval, ernstige ziekte of overlijden van:
a. verzekerde;
b. zijn bloed- of aanverwanten in de 1e of 2e graad, alsmede zijn huisgenoten,
voorzover er sprake is van, respectievelijk reële kans bestaat op direct
levensgevaar

Partner is een huisgenoot; de ziekte van de partner is dus een geldige annuleringsgrond mits sprake is van (of reële kans bestaat op) direct levensgevaar

Enkel een negatief reisadvies zonder levensgevaar is dus in deze voorwaarden geen geldige reden voor annulering van de hoofdboeker