Hoe zit het met de vergoeding van de zorgverzekering bij bepaalde behandelingen?

Hallo,

Als je naar de huisarts gaat en je krijgt een verwijzing naar het ziekenhuis.. wat valt er dan onder het eigen risico? Ik weet zelf dat je een rontgenfoto moet betalen, maar stel dat dit een controle is waar de dokter alleen kijkt wat er met de plek aan de hand is (in dit geval mijn tong) en of er een operatie nodig is... ziekenhuis kosten worden 100% vergoedt, maar geldt dit dan ook voor het kijken of een operatie wel nodig is? En moet je ook eigen risico betalen voor de operatie?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Het eigen risico geldt voor de meeste zorg uit de basisverzekering. Denk aan een behandeling in het ziekenhuis, sommige hulpmiddelen en medicijnen. Vaak zijn de kosten van een ziekenhuisbehandelingen lager dan het eigen risico. Je betaalt dan de rekening zelf. Het loont daarom om prijzen te vergelijken.
Voor de basisverzekering heeft elke volwassene een verplicht eigen risico van €385. Dat betekent dat je de eerste €385 die je aan zorgkosten maakt, zelf moet betalen. Pas daarna betaalt je zorgverzekeraar de kosten. Het eigen risico geldt per persoon en kun je niet met iemand anders delen. Er is geen sprake van een no-claim-regeling. Je krijgt geen geld terug als je geen of lage zorgkosten maakt.
4 jaar geleden
"Alleen maar laten kijken" door een specialist in het ziekenhuis gaat ook in mindering op het eigen risico, net als een ziekenhuisopname of operatie. Totdat het eigen risico "op" is, dan betaalt de zorgverzekeraar.

Is het je eigen huisarts die "even kijkt" of een huisarts op de huisartsenpost van een ziekenhuis dan gaat het niet van het eigen risico af. (Vanuit patientperspectief: dan kost het niets). Kijkt een arts op de spoedeisende hulp, dan gaat het weer wel van het eigen risico af. Tot het op is.

Maakt de huisarts zelf een rontgenfoto of laar hij een urineonderzoek uitvoeren: dan gaat het weer wel in mindering op het eigen risico. Tot het bedrag van het eigen risico op is.

Je zegt dat ziekenhuiskosten 100% vergoed worden. Dat geldt voor zeer veel ziekenhuiskosten maar dan moet het eigen risico wel "op" zijn.
Computoon