ik heb een ongeval gehad, er staat veel geld op mijn bank. maar ben minderjarig, kan ik aan het geld als ik 18 ben? Ik heb geen operatie nodig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
Ik begrijp even niet wat die twee met elkaar te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee precies. Wat heeft je ongeval met veel geld op de bank te maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lekker laten staan totdat je een huis gaat kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot je achttiende is dat geld technisch gezien niet eens van jou en mogen je ouders het opmaken.

Antwoorden (4)

Geld op jouw rekening is van jou.dat kun je opnemen als je 18 bent.nog eerder dacht ik.

Toegevoegd na 2 minuten:
niet eerder.tot dan heeft je wettelijke vertegenwoordiger het beheer.
10 jaar geleden
Normaal gesproken kun je als je 18 bent bij het geld op de bank en soms zelfs eerder, zoals mijn voorganger in diens antwoord al noemde.

Er zijn echter uitzonderingen. Het kan zijn dat je wettelijke vertwegenwoordigers (je ouders bijv.) een spaarrekening voor je hebben geopend, waar een minimale looptijd aan vast zit. Vóór de einddatum kun je er dan niet aan komen, enkel bij uitzonderlijke gevallen. Dit kan een ongeluk zijn, maar mogelijk kan dit dan voor je 18e alleen worden opgenomen door je wettelijke vertegenwoordiger(s). Dit zijn dan je ouders, voogd, bewindvoering of wie dan ook die het nog voor het zeggen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft die spaarrekening een zogenaamde BEM-clausule
(Belegging Erfenis en andere gelden Minderjarigen). Daardoor kan de hoofdsom niet opgenomen worden zonder toestemming van de rechter.

Die clausule vervalt op het moment dat je meerderjarig wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt aan de regeling die is getroffen. Mijn man en zijn zussen en broer hadden hetzelfde met een groot bedrag. Dit was een deel van de erfenis van hun opa. Het is vastgelegd dat ze het geld alleen dan kregen wanneer ze óf 24 werden, óf gingen trouwen óf een eigen huis zouden kopen.
Mocht iemand het eerder willen hebben moesten ze wel een heel goede reden hebben.

In principe is het vaak de regel dat je 18 of 21 moet zijn, maar er kunnen ook dingen anders zijn vastgelegd.