Wat betekend: "eigen bijdrage geneesmiddelen 100%. max €250,- per jaar" in mijn polis bij Ditzo zorgverzekering??

Ik begrijp hieruit dat je toch geneesmiddelen vergoed moet krijgen...maar ik krijg nooit iets, moet iedere 3 maanden betalen voor de maagzuur pillen van mijn man. (gebruikt hij al jaren)

Hoe zit dit dan?

Picture for question
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het hier gaat om de boven-limiet GVS-prijs. Voor bepaalde geneesmiddelen geldt een maximale vergoeding in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS). De prijs die daarboven komt, betaal je dan zelf, dat is de wettelijke eigen bijdrage. Niet te verwarren met het wettelijk eigen risico trouwens dat voor elke behandeling vanuit het basispakket geldt. Dit gaat echt over specifieke middelen waarbij die maximale prijs is vastgesteld. Meestal is dat het geval wanneer er een goedkoper alternatief beschikbaar is, en het voorgeschreven middel duurder is. Ik kan zo even uit m'n hoofd geen voorbeelden bedenken, maar op http://www.medicijnkosten.nl/ kun je vinden of die wettelijke eigen bijdrage geldt voor het middel dat jij gebruikt. Soms moet je alleen bijbetalen als je - zonder specifieke medische noodzaak - een duur merkmiddel wilt gebruiken en zou je een generieke variant volledig vergoed krijgen, en soms heb je geen keus en geldt die eigen bijdrage altijd, of altijd bij een bepaalde toedieningsweg. Ik heb bijvoorbeeld ooit een middel gebruikt waarbij voor de pleistervorm een eigen bijdrage gold, en voor de pilvorm niet.

Blijkbaar vergoedt jouw zorgverzekering wel die boven-limiet GVS prijs, maar tot een maximaal bedrag van 250 euro per jaar.

Maagzuurremmers zijn weer een ander verhaal. Dat staat op zich los van die wettelijke eigen bijdrage, hoewel bij bepaalde middelen die eigen bijdrage wel geldt bij de duurste merken. In bijna alle gevallen moet je dan trouwens wel zelf de rekening insturen, want de apotheker declareert meestal alleen de kosten die vanuit het basispakket worden vergoed, rechtstreeks. Je moet het dus eerst zelf voorschieten. Maar voor die maagzuurremmers is sinds een paar jaar een nieuwe regel, die worden alleen nog maar vergoed bij chronisch gebruik. Als je man dat middel dus al jaren gebruikt, zou hij het gewoon vergoed moeten krijgen. Hooguit zou je dan een eerste recept zelf moeten betalen, tenzij direct al duidelijk is dat het gaat om langdurig gebruik. Dat is wel iets om na te vragen. Wel is natuurlijk het wettelijk eigen risico en een eventueel vrijwillig genomen eigen risico hier op van toepassing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij klopt dat niet met de gegevens die ik vond en in een reactie op mijn antwoord heb gezet. Het zou wel degelijk gaan om "We vergoeden alleen de eigen bijdrage voor geneesmiddelen als daarvoor een vergoeding geldt in het Reglement Farmaceutische Zorg"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat zou daar niet aan kloppen dan? De middelen waarvoor een wettelijke eigen bijdrage geldt (boven-limiet GVS) worden ook vergoed vanuit het reglement farmaceutische zorg. Alleen geldt er een maximum voor. Ze zetten dat erbij om duidelijk te maken dat de vergoeding echt alleen geldt voor die wettelijke eigen bijdrage van specifieke middelen die dus wél gewoon zijn opgenomen in het GVS, en niet om middelen die daar niet in zijn opgenomen zoals alternatieve of niet-geregistreerde middelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om een eigen bijdrage hé, niet om middelen die niet vergoed worden. Voor sommige middelen krijg je het grootste deel vergoed, maar betaal je bijvoorbeeld een eigen bijdrage van 5 euro per recept. Het gaat gewoon om reguliere en geregistreerde medicijnen die opgenomen zijn in het GVS en in het Reglement Farmaceutische Zorg. Maar vanuit het basispakket geldt een maximumprijs, dat is gewoon wettelijk zo geregeld. Sommige verzekeraars vergoeden dat (deels) vanuit de aanvullende pakketten. Mijn verzekering vergoedt 100% (zonder maximum) van die boven-limietprijs, dus voor middelen waarvoor anders een eigen bijdrage zou gelden, krijg ik alsnog een vergoeding.

Andere antwoorden (2)

Jij dient tot maximum 250 euro eigen bijdrage per jaar te betalen voor medicijnen .
Als je dat bedrag bereikt hebt hoe je ook niets mee bij te betalen voor de rest van het jaar .
Iedereen heeft een eigen bijdrage , allen kan de hoogte van de eigen bijdrage verschillen
Dat ligt er maar net aan wat voor iets je hebt , ik moet tot 350 euro eigen bijdrage betalen bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige medicijnen worden gewoon niet vergoed, bij niemand dus. Maagzuurpillen horen ook bij die groep, soms kun je het wel weer vergoed krijgen als je het lang gebruikt maar omdat je geen naam noemt kan ik het niet nazoeken.

http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/60859/het-mes-in-de-maagzuurremmers.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Die naam kan ik zo geven :-)
Omeprazol Actavis 40mg. Mijn man heeft al van kinds af aan heel erg veel last van brandend maagzuur. De dokter zegt dat hij deze pillen zijn leven lang moet grbuiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, die vallen inderdaad onder de medicijnen die niet vergoed worden maar soms kan het wel als hij het chronisch gebruikt, lees de voorwaarden: https://forum.zilverenkruis.nl/voorwaarden-and-vergoedingen-109/word-omeprazol-actavis-20mg-vergoed-niet-9535/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap het nu een beetje op pagina 16 van https://www.ditzo.nl/NR/rdonlyres/EFC6E66D-11A6-4909-8FF9-4660C39A55E0/0/Dekkingen_2013pdf.pdf staat toch echt dat je 250 euro vergoed moet krijgen maar ik vraag me af of dat geen wassen neus is omdat het eigen risico wettelijk is. Voorwaarden

We vergoeden alleen de eigen bijdrage voor geneesmiddelen als daarvoor een vergoeding geldt in het Reglement Farmaceutische Zorg
.
Toelichting

Met eigen bijdrage bedoelen we de kosten die je volgens de basisverzekering zelf moet betalen. Dat je man geen vergoeding krijgt kan dus zijn vanwege die maagzuurvoorwaarde (maar check dus wel even of hij niet chronisch behandeld wordt). Dat jij moet betalen voor je migrainemiddelen komt door het eigen risico. Het is mij dan nu een raadsel wat die voorwaarde precies betekent want OF je zou die medicijnen dus vergoed moeten krijgen of het slaat nergens op ivm de eigen bijdrage. Stel dat je op 1 januari je been breekt en geopereerd moet worden, dan heb je je 350 al verbruikt en krijg je je migrainemedicijnen het hele jaar gratis (en al het andere). Waarom is dan die 250 dan nog want blijkbaar krijg je dat nu ook niet?
Computoon
10 jaar geleden
Volgens mij moet de voorwaarde gelezen worden als volgt:
- voor de medicijnen die op de lijst staan in het Reglement Farmaceutische zorg krijg je bij de keuze voor de polis Zorg Best altijd een volledige vergoeding als je er een eigen bijdrage voor moet betalen. Die vergoeding geldt tot max euro 250.-/jaar. Per saldo betaal je dus bij die polis niets voor de medicijnen in de eigen-bijdrage-fase: je krijgt een vergoeding (tot max. euro 250.-) maar gelijktijdig betaal je ook de eigen bijdrage. Zou je die verzekering niet hebben, dan kosten de medicijnen altijd geld zolang de eigen bijdrage nog niet vol is. En als je door een groot medisch ongemak al op 1 januari je hele eigen bijdrage vol hebt, heb je wat dat betreft niets aan de medicijnenregel in de ZorgBest-polis, want dan worden ze gewoon vanuit de verzekering betaald (als ze in het Reglement staan.) Maar de vergoeding tot euro 250.- geldt alleen als de medicijnen in het Reglement staan dat men noemt. Staan ze er niet in, dan krijg je geen vergoeding uit de Zorg Best aanvullende verzekering en betaal je ze dus altijd zelf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als klopt wat je zegt vind ik het een vreemd iets....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap prima hoe deze regel werkt vanuit de zorgverzekering (heb er zelf ook mee te maken) maar de redeneringen hierboven kan ik niet allemaal meer volgen. Allereerst mbt iets wat Pelle schreef:
"Stel dat je op 1 januari je been breekt en geopereerd moet worden, dan heb je je 350 al verbruikt en krijg je je migrainemedicijnen het hele jaar gratis (en al het andere). Waarom is dan die 250 dan nog want blijkbaar krijg je dat nu ook niet?"
-> Die 250 euro geldt voor die middelen waarvoor specifiek een eigen bijdrage geldt omdat er een maximumprijs is opgenomen in het GVS. Als je dus geen middelen gebruikt waarvoor dat geldt (en dat is het geval voor de meeste middelen, de meeste middelen worden namelijk gewoon volledig vergoed) dan heb je inderdaad geen 'extra' baat bij die extra vergoeding. Maar dat geldt natuurlijk voor alles waarvoor je verzekerd bent en waar je geen gebruik van maakt. Ik snap alleen het laatste deel van je zin niet, het "blijkbaar krijg je dat nu ook niet". Wat bedoel je daar mee? Als VS nu geen middelen gebruikt waarvoor een eigen bijdrage geldt, dan krijgt ze nu geen extra vergoeding vanuit het aanvullende pakket, maar bedoel je dat? Dan, Toon:
"Per saldo betaal je dus bij die polis niets voor de medicijnen in de eigen-bijdrage-fase: je krijgt een vergoeding (tot max. euro 250.-) maar gelijktijdig betaal je ook de eigen bijdrage. Zou je die verzekering niet hebben, dan kosten de medicijnen altijd geld zolang de eigen bijdrage nog niet vol is. En als je door een groot medisch ongemak al op 1 januari je hele eigen bijdrage vol hebt, heb je wat dat betreft niets aan de medicijnenregel in de ZorgBest-polis, want dan worden ze gewoon vanuit de verzekering betaald (als ze in het Reglement staan.)"
-> Ik snap weinig van dat eerste deel eigenlijk. Heb je er wel erg in dat die eigen bijdrage volledig los staat van het wettelijk eigen risico van 350 euro? Als je je eigen risico al hebt betaald in het begin van het jaar en je gebruikt een middel waarvoor zo'n wettelijke eigen bijdrage geldt, dan krijg je die eigen bijdrage gewoon vergoed uit het aanvullende pakket. En omdat het hier gaat om een vergoeding uit het aanvullende pakket, staat dat echt volledig los van het eigen risico, want dat geldt alleen voor het *basis*pakket. Dus of je nu je eigen risico al hebt betaald of niet, je kunt bij zo'n aanvullende verzekering altijd de boven-limiet prijs vergoed krijgen.