Wat betekend: "eigen bijdrage geneesmiddelen 100%. max €250,- per jaar" in mijn polis bij Ditzo zorgverzekering??

Ik begrijp hieruit dat je toch geneesmiddelen vergoed moet krijgen...maar ik krijg nooit iets, moet iedere 3 maanden betalen voor de maagzuur pillen van mijn man. (gebruikt hij al jaren)

Hoe zit dit dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik neem aan dat het hier gaat om de boven-limiet GVS-prijs. Voor bepaalde geneesmiddelen geldt een maximale vergoeding in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS). De prijs die daarboven komt, betaal je dan zelf, dat is de wettelijke eigen bijdrage. Niet te verwarren met het wettelijk eigen risico trouwens dat voor elke behandeling vanuit het basispakket geldt. Dit gaat echt over specifieke middelen waarbij die maximale prijs is vastgesteld. Meestal is dat het geval wanneer er een goedkoper alternatief beschikbaar is, en het voorgeschreven middel duurder is. Ik kan zo even uit m'n hoofd geen voorbeelden bedenken, maar op http://www.medicijnkosten.nl/ kun je vinden of die wettelijke eigen bijdrage geldt voor het middel dat jij gebruikt. Soms moet je alleen bijbetalen als je - zonder specifieke medische noodzaak - een duur merkmiddel wilt gebruiken en zou je een generieke variant volledig vergoed krijgen, en soms heb je geen keus en geldt die eigen bijdrage altijd, of altijd bij een bepaalde toedieningsweg. Ik heb bijvoorbeeld ooit een middel gebruikt waarbij voor de pleistervorm een eigen bijdrage gold, en voor de pilvorm niet. Blijkbaar vergoedt jouw zorgverzekering wel die boven-limiet GVS prijs, maar tot een maximaal bedrag van 250 euro per jaar. Maagzuurremmers zijn weer een ander verhaal. Dat staat op zich los van die wettelijke eigen bijdrage, hoewel bij bepaalde middelen die eigen bijdrage wel geldt bij de duurste merken. In bijna alle gevallen moet je dan trouwens wel zelf de rekening insturen, want de apotheker declareert meestal alleen de kosten die vanuit het basispakket worden vergoed, rechtstreeks. Je moet het dus eerst zelf voorschieten. Maar voor die maagzuurremmers is sinds een paar jaar een nieuwe regel, die worden alleen nog maar vergoed bij chronisch gebruik. Als je man dat middel dus al jaren gebruikt, zou hij het gewoon vergoed moeten krijgen. Hooguit zou je dan een eerste recept zelf moeten betalen, tenzij direct al duidelijk is dat het gaat om langdurig gebruik. Dat is wel iets om na te vragen. Wel is natuurlijk het wettelijk eigen risico en een eventueel vrijwillig genomen eigen risico hier op van toepassing.

Jij dient tot maximum 250 euro eigen bijdrage per jaar te betalen voor medicijnen . Als je dat bedrag bereikt hebt hoe je ook niets mee bij te betalen voor de rest van het jaar . Iedereen heeft een eigen bijdrage , allen kan de hoogte van de eigen bijdrage verschillen Dat ligt er maar net aan wat voor iets je hebt , ik moet tot 350 euro eigen bijdrage betalen bijvoorbeeld

Sommige medicijnen worden gewoon niet vergoed, bij niemand dus. Maagzuurpillen horen ook bij die groep, soms kun je het wel weer vergoed krijgen als je het lang gebruikt maar omdat je geen naam noemt kan ik het niet nazoeken. http://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/tijdschriftartikel/60859/het-mes-in-de-maagzuurremmers.htm

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100