Als je een auto huurt in het buitenland is dan de WA verzekering nodig? Geldt de WA die ik thuis heb niet ook voor een huurauto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Bij het huren van een auto of ander voertuig is het afsluiten van een WA verzekering verplicht. Informeer hiervoor bij de verhuurder. De verzekering van je auto in Nederland is niet geldig voor een ander voertuig in zowel binnen als buitenland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In veel landen is het verplicht om een auto verzekerd te hebben, als je er mee op de openbare weg rijdt. Alleen al om dat feit is een autoverzekering bij een huurauto dus nodig. De verhuurder zal de kosten van de verzekering natuurlijk doorbereken aan de huurder.

De normale wa verzekering dekt schade ontstaan door autobesturen niet.
11 jaar geleden
Neen die telt niet voor een andere wagen, waar ook.
De verzekering is enkel geldig voor uw wagen.
Voor een huurauto sluit u bij het verhuurkantoor een verzekering af voor de duur van de huur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een reisverzekering is niet voldoende bij een huurauto in het buitenland
Wie een auto huurt in het buitenland heeft niet genoeg aan een reisverzekering. Schade aan een huurauto door een ongeval of diefstal bijvoorbeeld valt daar echt niet onder. Daarvoor is dan ook een aparte verzekering nodig. Vaak is zo’n verzekering trouwens wel inbegrepen bij de huur van een auto, maar niet iedere verzekering biedt in dat geval hetzelfde. Kijk dus altijd naar de voorwaarden die bij zo’n verzekering horen.
WA verzekering is verplicht bij autohuur in de Europese Unie
Een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA) is verplicht als je een auto huurt in de Europese Unie. In andere landen dan die van de Europese Unie is die verzekering dus niet verplicht, maar je zou hem wel moeten hebben. De WA verzekering vergoedt namelijk de schade die de verzekerde aan derden toebrengt bij een ongeval. Overigens zit ook bij veel huurauto’s zo’n WA-verzekering in het pakket. Maar kijk toch altijd als dat niet het geval is, want het kan veel geld kosten als dat niet het geval is.
Lage dekking WA in bepaalde landen bij schade aan derden
De hoogte van de dekking van de WA-verzekering is echter in bepaalde landen heel laag. Dit zijn onder meer:
1.Turkije
2.Kroatië
3.Slovenië
4.Andere Zuid-Europese landen
Dekking in de VS van de WA-verzekering verschilt per staat
Ook in de VS is de dekking van een WA-verzekering bij de huur van een auto verschillend per staat.
Wat is een goede WA-verzekering bij de huur van aan auto?
Wie echt een goede dekking van de WA-verzekering wil bij autohuur, moet uitgaan van bedragen van in de miljoenen euro’s. Is de WA dekking lager dan dat bedrag, sluit dan een aanvullende verzekering af. Zeker in staten in de VS kunnen enorme schadeclaims ontstaan en dan zijn dergelijke bedragen echt noodzakelijk. Overigens geldt ook in Europa dat mensen soms een levenslang moeten betalen als ze bij een ongeval betrokken zijn geweest waarbij iemand blijvend letsel heeft opgelopen of daaraan is overleden. Zorg dus voor een WA-verzekering die miljoenen uitkeert.
Lees ook de andere tips in de link.