krijg ik sterisilatie (man) vergoed?

Ik wil mij in 2013 laten steriliseren. Bij welke verzekeraar kan ik zo voordelig mogelijk mijn zorgverzekering afsluiten? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De vergoeding voor een sterilisatie is uit de basisverzekering gehaald. Je kunt nog wel een aanvullende verzekering afsluiten bij een aantal partijen waarbij de ingreep wel wordt vergoed.
Moet je wel even kijken naar de extra kosten per maand, want een sterilisatie kost ongeveer 350,- euro (bij bijv. het Rijnland ziekenhuis), dus bij een maandpremie van 30,- extra voor een aanvullende verzekering betaal je het eigenlijk toch zelf.... Zie https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/sterilisatie.aspx voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk nergens ; voorbehoedsmiddelen zijn een eigen keus en geen verantwoordelijkheid van de samenleving (vanaf je 21e), dus zul je dat zelf moeten betalen.

Er zijn wel aanvullende pakketten die een gedeelte van de kosten vergoeden, maar de premie in ogenschouw genomen schiet je daar financieel weinig mee op, tenzij er meer onderdelen in het pakket zitten waar je gebruik van wilt maken. (Al komen in mijn ogen vrijwel alle aanvullende verzekeringen een beetje neer op "sparen of in termijnen terugbetalen").

Overigens betreft het een kleine ingreep en zijn de kosten daarvoor minimaal (onder de 400 euro; daar kun je bijna geen kies meer voor laten vervangen); het verschil met jarenlang pilgebruik, spiraaltjes plaatsen (ook op eigen kosten trouwens), condooms of sterilisatie van de vrouw (wat een grotere ingreep is) heb je er al snel uit. Alleen volledige onthouding is goedkoper.
Wellicht is het dus een idee er rechtstreeks voor te sparen, in plaats van via een verzekering die vermoedelijk alsnog een eigen bijdrage vraagt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn diverse aanvullende verzekeringen waarbij u sterillisatie vergoed kunt krijgen. Echter, dit is inderdaad lastig te achterhalen. Ik raad u aan om goed door te klikken op de websites van de zorgverzekeraars, dan komt u vanzelf op een PDF of bestand terecht waarin dan staat waar u allemaal precies voor vergoed bent. Het is inderdaad veel uitzoekwerk.