waarom wil een verzekeraar mijn opleidingsniveau weten?

Net als veel andere nederlanders ben ik aan het rondkijken voor een nieuwe verzekering, en het valt me op dat heel veel verzekeraars vragen naar je hoogst genoten opleiding, en sommigen zelfs naar de naam van de school in kwestie.
Dit zie ik ook veel bij "algemene" verzekeraars, niet alleen bij de "thema-verzekeraars".
En ik ben gewoon erg benieuwd waarom dat nuttige informatie is voor een verzekeraar, ik neem tenminste aan dat ze het nuttig vinden om te weten, bij een groot aantal is het verplicht om deze info op te geven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag. het lijkt mij persoonlijk niet van toepassing dat zij dat vragen. Misschien zelfs een beetje raar... Alsof je bijvoorbeeld minder schade aan je auto zou rijden als je hoger of lager bent opgeleid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dit alleen voor onderzoek welke bevolkingsgroep hoeveel risico zou kiezen, of wat voor aanvullende verzekering etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat voor een soort verzekering?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@laura, dat is gek genoeg echt zo. Lager opgeleiden hebben een grotere kans op verkeersongelukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is de premie dan ook verschillend als je eerst laag opgeleid doet en daarna hoog opgeleid?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf nog nooit hoeven in te vullen gelukkig, als ze daarmee de premie bepalen dan sluit ik het niet af bij die verzekering. Ik vind het al vreselijk dat ze premie bepalen op je leeftijd (autoverzekering bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ytje dikke +. Een soortgelijk iets is als je bij de bank contact opneemt via email en ZELFS ALS JE KLANT BIJ ZE BENT je man of vrouw moet invullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze bepalen je premie er niet rechtstreeks mee. Ze gebruiken het om een inschatting te maken van het totale risico van al hun klanten. Daarna bepalen ze de premie, die is bij zorgverzekeringen verder meestal niet meer afhankelijk van je opleidingsniveau, al zijn er zorgverzekeringen (Promovendum) die alleen voor hoger opgeleiden zijn.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk willen ze het weten om hun risico's over jou gezondheid in te toekomst te kunnen voorspellen.
Neem iemand met een vmbo opleiden: Die gaat waarschijnlijk zwaar lichamelijk werk doen (bouw etc). Dus het risoco factor is hoger.
Neemt iemand met vwo: Meestal doen zij minder lichamelijk werk en de factor is dus risico factor is dus lager
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij heeft dat ermee te maken dat lager opgeleiden vaker ziek zijn. Weet het niet precies maar dacht zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vele factoren die een rol spelen bij het inschatten van het risico om jouw ziektekosten te verzekeren. Deze risicoanalyse is een combinatie van de inkomsten die de verzekering van jou gaat ontvangen en de vergoedingen die de verzekering aan jou moet betalen. Je opleidingsniveau is een indicator voor een aantal van deze factoren.

1. Laagopgeleide mensen houden er een algemeen ongezondere levensstijl op na dan hoger opgeleide mensen. Ze roken meer, drinken mee, gebruiken meer drugs en eten ongezonder voedsel van lagere kwaliteit. Dit lijdt tot een algehele slechtere gezondheid van lager opgeleiden, dus meer ziektekosten.

2. De leefomgeving van laagopgeleiden is doorgaans minder hygiënisch dan van hoger opgeleiden. Ze letter minder op voedselveiligheid, besteden minder aandacht aan persoonlijke hygiëne en hebben doorgaans meer wisselende contacten. Hierdoor lopen ze meer kans op infectieziekten.

3. Werk voor laagopgeleiden is vaak meer lichamelijk dan voor hoger opgeleiden. Hierdoor is de kans op blessures onder werktijd groter. Ook zijn de werkomstandigheden van lager opgeleiden vaak ongezonder, bijvoorbeeld in de bouw of productie waar zij eerder in aanraking komen met toxische materialen en fijnstof.

4. Laagopgeleiden zijn doorgaans meer geneigt risico's te nemen in het verkeer. Ze rijden minder voorzichtig, dragen vaker hun gordel niet, rijden in oudere autos, hun auto's zijn slechter onderhouden, ze zijn minder geneigt winterbanden te kopen enzovoorts. Dit leidt tot een grotere kans op ongelukken en meer kans op ernstige schade bij ongelukken (dus hoge kosten).

5. Laagopgeleide mensen gaan minder vaak voor controle naar de huisarts en/of tandarts. Je zou zeggen dat dit dus goedkoper is, maar het leidt ertoe dat gezondheidsproblemen later aan het licht komen. Door latere detectie is behandeling vaak duurder en kans op definitieve genezing kleiner. De hogere kosten die hiermee gemoeid gaan overschaduwen de kostenbesparing door de verminderde controles.

6. Laagopgeleide mensen hebben gemiddeld gezien een lager inkomen, daardoor is de kans dat zij de premie (tijdelijk) niet kunnen betalen groter dan bij hoger opgeleiden.

Onder andere deze, er zijn er ongetwijfeld meer, factoren maken voor een verzekering dat een laagopgeleide klant gemiddeld gezien minder premie in het laatje brengt en meer ziektekosten maakt. Je opleidingsniveau is dus van belang voor de verzekeraar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Spelfoutje in eerste punt: lijdt moet zijn leidt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik besef dat dit antwoord een negatief beeld van laagopgeleiden schetst. Dit gaat om gemiddelde risicoverhogende factoren. Het is dus niet zo dat ik beweer dat alle laagopgeleiden rokende, viespeuken van bouwvakkers zijn die nooit naar de dokter gaan, hun tanden niet poetsen en hun premie niet betalen. Het is gewoon een opsomming van factoren die vaker voorkomen bij laagopgeleiden dan bij hoogopgeleiden. Ik spreek hier ook niemand aan en heb geen commentaar op wie dan ook, ik geef gewoon een risicoanalyse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snap jouw reactie, maar het is wel jammer dat een groot deel van de maatschappij wel zo kijkt, zelfs verzekeraars dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt doordat de gemiddelde realiteit ook wel zo is. De meeste rokers zijn laagopgeleid, de meeste mensen met zware beroepen ook enz...