Er dreigt een geschil te komen met mijn ex ivm ouderlijk gezag. Kan ik nu nog rechtsbijstandsverzekering afsluiten die per direct in werking treedt?

Tussen mijn ex en in ging het altijd goed. We zijn nu bijna een half jaar uit elkaar. Nu krijg ik steeds meer mailtjes van haar dat ze de omgangsregeling wil wijzigen. Ik wil dit niet. Zij geeft aan dat ze al een 3e partij heeft ingeschakeld. Ik wil weten of iemand weet of het nog nut heeft om een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten en zo ja, wie weet welke verzekering per direct ingaat. Mocht ik morgen al een brief van haar krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo werkt het in de regel niet met zulke verzekeringen. Daar zit een bepaalde periode tussen (enkele maanden). En dat klinkt natuurlijk logisch. Je gaat ook geen glasverzekering afsluiten als de ruiten zijn gebroken. Dat doe je vóór die tijd.
Antoni
11 jaar geleden
ikkeniewete, "de ruiten" zijn nog niet "gebroken" bij de vraagsteller! Hij wil zich voorbereiden, voor het geval dat "de ruiten breken".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je al een rechtsbijstandsverzekering zou kunnen vinden die dit dekt (zoals Pedro al stelt) , is er inderdaad een wachttijd, én worden geschillen die al bestaan op het moment van afsluiten niet gedekt.
Helaas is dit dus geen optie voor je

Antwoorden (2)

ik raad je aan naar een juridisch loket of sociaal raadsman te gaan en informatie te vragen.
wat zijn de regels, de rechten en de plichten, zeer belangrijk om te weten en ook indien nodig dat de andere kant (je ex) weet dat je dat weet.

als je een gewone regelier betaalde baan hebt, kan je ook bij een advocaat (goede zoeken) naar binnen lopen (eerst bellen) en in een eerste gratis afspraak al je problemen/te verwachten problemen op tafel gooien en om oplossingen antwoorden vragen.

succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
toevoeging: een rechtsbijstandsverzekering die je nu afsluit gaat niet per direct in, uit ervaring weet ik dat daar een periode van een paar maanden ( 3 of 4 ) tussenzit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een rechtsbijstand verzekering geld niet voor scheidingen. Een rechtsbijstand verzekering helpt alleen bij een juridisch geschil met werkgever of een dienstverlener. Eventueel met een geschil op particulier vlak, zoals met buren of dergelijke. Maar geschil tussen (ex) partners is altijd uitgesloten.
Juridische geschillen over de verdeling van de zorg (vroeger omgangsregeling geheten) duren vaak lang, zijn duur en leveren weinig op. Het is beter om in een vroeg stadium met elkaar te gaan praten en samen naar een familierechtadvocaat of mediator te gaan.

Rechtsbijstandsverzekeringen dekken vaak niet familierechtelijke procedures, maar soms wel de kosten van een mediator. Er wordt echter altijd een wachttijd van een paar maanden gehanteerd.