Mag ik als Nederlander in Belgie een zorgverzekering afsluiten?

Naar mijn idee moet dat kunnen in het kader van vrij verkeer van goederen en diensten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

In België zijn geen zorgverzekeringen. Wij hebben mutualiteiten. Het is een hele hap om alles uit te leggen, lees daarom de bron, daarin staat alles wat je wil weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor een verzejering in Belgie moet je een bewijs hebben van inschrijving in een Belgische gemeente. Dit kan dus alleen als je er echt woont. (mijn persoonlijke ervaring toen ik een zorgverzekering wilde afsluiten daar)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn meer mogelijkheden zoals werken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Hoe bedoel je precies?
Dat is het mooie van een collectief stelsel, het werkt alleen als iedereen meedoet. Daarom is het verplicht voor elke Nederlander om een basisverzekering te hebben. Als je in België woont dan kun je onder voorwaarden onder deze verplichting uit, maar ik maak uit je vraag op dat dat niet het geval is?

Bij mijn weten is het wel toegestaan om je aanvullend te verzekeren in het buitenland, maar het is de vraag of die maatschappij je zal aannemen. Ook bij ziekte of ongeluk krijg je dan dat de verschillende maatschappijen naar elkaar gaan wijzen als de rekening betaald moet worden.

Het kan op het eerste oog lijken dat de ziektekostenverzekering in België erg goedkoop is, maar daar moet je veel meer kosten zelf betalen, zoals verblijf in het ziekenhuis, medicijnen enz. Dus uiteindelijk kun je nog wel eens veel duurder uit zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk mag je je eigen in België tegen ziekte verzekeren, zijn alleen wat regels voor.
Ja dat mag.

Men dient danwel in België woonachtig te zijn en / of werkzaam bij een Belgische werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan je zoveel zorgverzekeringen afsluiten als je wilt. Alleen de voorwaarden zullen verschillen. Zoals hier al gezegd, zal je waarschijnlijk een adres nodig hebben, maar dit hoeft niet persé het geval te zijn.

Als je woont in nederland en werkt in het buitenland is het vaak zo dat je verzekerd bent in het werkland (collectief via de werkgever).

Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond (Canarische eilanden, wel even iets anders maar wel een EU land). Ik heb hier mijn verzekering gewoon aangehouden omdat ik hier nog een adres had. Maar ook dáár heb ik mij laten verzekeren. Toendertijd was dat nog goedkoop. Het heeft mij uiteindelijk wel het e.e.a. opgeleverd, aangezien ik daar ziek ben geworden en 1 week in het ziekehuis heb gelegen. Nooit een cent betaald.

Dus ik zou mij goed laten informeren, wat op jou persoonlijke situatie van toepassing is.

Hier heb je misschien wat aan. Succes ermee!

http://www.cvz.nl/verzekeringen/buitenland

http://www.grensinfopunt.nl/?gclid=CKOO34rhirMCFUHxzAodG0wAAA

http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/zorgverzekeringen/extra/zorgverzekering-buitenland/