Hoeveel procent van de mensen heeft een overlijdensrisicoverzekering of uitvaartverzekering?

Hoeveel procent van de mensen is verzekerd tegen de kosten van overlijden, begraven, e.d.
Verder zijn er verschillen tussen christelijke en minder christelijke regio's. is hier informatie over?

Het gaat dus niet om een overlijdensrisicoverzekering die direct gekoppeld is aan een hypotheek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
ronron1212
11 jaar geleden
ik hoop de meeste mensen anders draaien andere met name de naaste familie leden op voor de kosten want je wil iemand toch netjes begraven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste mensen die het niet hebben kunnen het of niet betalen of kunnen het makkelijk betalen van hun spaargeld.
Pieter2011
11 jaar geleden
@ronron1212 Die uitvaartverzekeraars zijn al zo vaak in opspraak geweest dat ik juist niet begrijp dat er nog mensen zijn die zulke verzekeringen afsluiten. Ze werken met vaste uitvaartondernemingen die vaak absurd hoge kosten in rekening brengen. En achteraf blijkt vaak dat een heleboel posten die onder de verzekering vallen, zodat je (althans: de nabestaanden) toch fors moet bijbetalen. Dan kun je beter wat geld op een aparte spaarrekening zetten. (Alleen de Zeeuwen schijnen dat begrepen te hebben. 'Ons Zeeuwe bin zunig héé').
ronron1212
11 jaar geleden
Beste Pieter2011 je hebt twee soorten hierin de natura verzekeringen en de gewone polissen. De natura worden door de verzekering bepaald de overige keren gewoon geld uit en dan regel je alles zelf en niet de verzekering.

Het beste antwoord

Ik hoop dat je dit voldoende vindt? Het lijkt erop dat christelijke regio's niet minder verzekerd zijn in ieder geval:

Ruim 70 procent van de Nederlanders heeft een uitvaartverzekering, zo blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van Monuta. Een natura polis is het populairst (41 procent), gevolgd door een uitvaartverzekering in geld (34 procent). Daarnaast heeft 19 procent een combinatie van beide verzekeringen. Volgens Monuta is het opvallend dat veel jongeren niet weten of en hoe ze verzekerd zijn.

Van alle Nederlanders heeft 71 procent een uitvaartverzekering. Een hoger percentage is te vinden in Drenthe (87 procent) en Overijssel (80 procent). In Zeeland is 62 procent verzekerd. Ook zijn er grote leeftijdsverschillen waar te nemen. Driekwart van de Nederlanders tussen 35 en 64 heeft een uitvaartpolis. Van de jongeren tot 24 jaar heeft slechts de helft zo'n verzekering afgesloten.

Opvallend aan het onderzoek is dat één op de vijftien mensen niet weet niet hoe ze verzekerd zijn. Bij jongeren tot 35 jaar heeft zelfs één op de zes geen idee. Gevraagd naar de hoogte van het verzekerd bedrag, heerst er bij jongeren ook veel onduidelijkheid. Meer dan 40 procent kan deze vraag niet beantwoorden.

Het gemiddelde verzekerd bedrag is volgens de ondervraagden 5.800 euro. Hoe ouder mensen zijn, hoe lager het bedrag waarvoor ze verzekerd zijn.

Bron: InFinance 02-12-2008