Wat is de voordeel van een collectieve verzekering als je bijstand ontvangt?

Ik heb een collectieve verzekering bij de agis via mijn bijstanduitkering.Er gaat maandelijks automatisch 156,03 van mijn bijstand af.Maar ik vraag mij eigenlijk af wat mijn voordeel dan eigenlijks is.Ik heb gekozen voor optimaal en tand.Maar wil eigenlijk naar een andere verzekering stappen die meer voordelen heeft in sommige dingen die de agis dan weer niet heeft.Maar dat is dan geen collectieve verzekering.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het enige voordeel van collectief is dat het goedkoper is. De voorwaarden zijn exact hetzelfde.
Kijk ook eens kritisch naar je tandartsverzekering: als je geen slecht gebit hebt is de kans dat je een boel geld betaalt voor nop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het voordeel van een collectieve verzekering is gelegen in een lagere premie dan bij individueel verzekerden en/of betere voorwaarden.
Vanuit de verzekeringswereld heb ik begrepen dat dekking zeer veel belangrijker is dan premie. Immers de premie scheelt een paar tientjes, maar als de ene dekking beter is dan de andere kan het wel een paar honderd euro schelen. Ga voor de beste dekking, maar dan wel een dekking waar je nu wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De dekking in de basisverzekering is vrijwel identiek, de verschillen zitten in de aanvullingen.
Kijk ook naar die verschillen: niet iedereen zit op een superdekking van kraamkosten te wachten, of wil kronen volledig vergoed hebben.
Het blijft natuurlijk altijd een gok, je weet niet wat je gaat mankeren over tien jaar...
In zorgverzekeringen is geen enkele verzekering "goed" of "voordelig" voor iedereen. Wat voor de één de hoogste prioriteit heeft, is voor een ander totaal niet relevant.

Gemeentes bieden collectieve verzekeringen aan voor minima omdat het hen scheelt in uitgaven van de bijzondere bijstand. Ze maken afspraken met verzekeraars om zaken te vergoeden waarvoor anders vergoeding vanuit de bijzondere bijstand aangevraagd zou worden. Bovendien is het vaak goedkoper, dus de verzekerde betaalt minder premie voor een ruimere dekking. Jouw premie vind ik echter niet laag: ik betaal minder voor een zeer uitgebreid aanvullend pakket. Ik heb echter geen aanvullende tandartsverzekering en ben aanzienlijk goedkoper uit als ik zelf de consulten betaal, maar weet natuurlijk niet hoe dat in jouw situatie is.

Toen ik in de Bijstand zat, kon ik ook gebruik maken van zo'n collectief van de gemeente. Dat was behoorlijk goedkoper, want de gemeente bood de aanvullende verzekering gratis aan. Die dekte echter niet de dingen die voor mij in verband met mijn aandoening het meest belangrijk waren. De door de gemeente bedongen extra dekking heeft logischerwijs betrekking op veel voorkomende zorgvragen, en ik heb een aantal zeer specialistische dingen nodig. Die waren mij even noodzakelijk als onbetaalbaar waren, dus ik had zo goed als niets aan dat aanvullende pakket van de gemeente. Ik ben trouwens wél collectief verzekerd, via een open collectief met aardige premiekorting. 'Nadeel' daaraan voor mij was dat ik de aanvullende premie van een hoog pakket zelf moest betalen, en dat ik bijna geen beroep meer kon doen op bijzondere bijstand voor zorggerelateerde kosten omdat de gemeente categorisch aanvragen afwees van mensen die zich niet collectief via de sociale dienst hadden verzekerd, ook voor zaken die daar eveneens niet in gedekt werden. Maar het nadeel voor mij van het niet vergoed krijgen van voor mij noodzakelijke voorzieningen was nog vele malen groter geweest.

Het hangt dus volledig af van je individuele situatie of deze verzekering voor jou voordelig is of niet. Via internet zijn er mogelijkheden te over om de premies en dekkingen van verschillende verzekeraars met elkaar te vergelijken, en als je eenmaal een paar verzekeraars hebt geselecteerd, kun je via google uitvinden of er nog collectieve kortingen mogelijk zijn. Ik zou je zeker aanraden om zélf te gaan zoeken, en pas te kiezen voor een pakket van de gemeente als dit daadwerkelijk goedkoper én beter is voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een collectieve zorgverzekering is vooral bedoeld om een lagere zorgpremie te krijgen. Als je zorgtoeslag ontvangt, dan zal het soort zorgverzekering niet van belang zijn. Wel je inkomen, maar dit verandert niet.

Een zorgverzekering collectief afsluiten heeft dus vooral voordelen. Maar sommige aanbieders bieden een collectieve zorgverzekering aan (bijv. United Consumers), maar dat is niet altijd voordeliger. Blijf daarom evengoed premies vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar heeft je uitkeringsinstantie alleen een collectieve afspraak met Agis. Ik heb de website zorgpremiekorting.nl ontdekt, hier staat een overzicht van alle collectieve kortingen waar je gebruik van kunt maken. Zo heb je dus optimale keuzevrijheid en heb je wel de maximale korting. De website zorgpremiekorting.nl is een initiatief van de Stichting Zorg voor Koopkracht. Door via deze website de verzekering te sluiten ben je automatisch deelnemer in het collectief van de Stichting (gratis) en krijg je de maximale korting.