Als iemand zijn hypotheek wil oversluiten, ben je dan verplicht opnieuw een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten?

Of kan de bestaande overlijdensrisicoverzekering gewoon doorlopen?

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb een al 6 jaar een hypotheek en daarnaast een verplichte overlijdensrisicoverzekering voor beide partners samen: 250 euro per maand. ( beide 50 en rokers) De rentevaste periode loopt nog 4 jaar. Door een wens van een dakterras, moet ik de hypotheek verhogen. ( die mogelijkheid is er) Daarbij kwam het voorstel om over te sluiten. Maar dan moest ik opnieuw een overlijdensrisico afsluiten. Deze gaat er dan vast niet goedkoper op worden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee; Je kan beter je oude verzekering meenemen naar je nieuwe hypotheek. Dit om problemen ten tijde van aflopen van de verzekering te voorkomen, en een groot financieel verschil te voorkomen tussen wat je ingelegd hebt, en wat je krijgt bij afkopen.

http://www.allesoverscheiding.nl/columns/oversluiten-van-levensverzekering/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het een gewone overlijdensrisicoverzekering betreft (dus niet een product dat ingebouwd zit in bijvoorbeeld een spaarhypotheek), dan kun je kiezen of de ORV wordt verpand aan de nieuwe hypotheek, of dat hij beëindigd wordt. In de praktijk wordt de ORV bij relatief jonge mensen met een redelijk vlekkeloos medisch dossier momenteel vrijwel altijd opnieuw gesloten, simpelweg omdat de premies ten opzichte van 5 tot 10 jaar geleden enorm zijn gedaald.
Waar je destijds zo 100 euro of ruim daar boven betaalde, ben je nu met een paar 10tjes klaar. Dan is het onzin om het produkt door te laten lopen.