Wordt e.m.d.r therapie vergoedt door je zorgverzekeraar?

Ik zit bij unive met aanvullend pakket wordt het dan vergoed of moet het aan bepaalde eisen voldoen om vergoeding te krijgen alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Voor vergoeding in aanvullende verzekering dient de therapeut aangesloten te zijn bij een koepelvereniging (groep van Beroepsverenigingen). Er is een maximale vergoeding tot 800 euro per jaar (Unive extra zorg polis best).

Indien de therapeut een BIG-registratie heeft dan valt de EMDR onder de basisverzekering. 5 zittingen per jaar (er geldt een eigen bijdrage van € 20 per zitting.

Daarenboven komt bij de Unive extra zorg polis best een vergoeding van € 240 per jaar; voor niet gecontracteerde
zorgaanbieders geldt een vergoeding van maximaal 80%
van de gemiddeld gecontracteerde tarieven. U vindt de maximale vergoeding in de ‘Lijst maximale vergoedingen
niet-gecontracteerde zorgaanbieders Univé 2012’
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

EMDR valt onder de hypnotherapie en kan geheel of gedeeltelijk vergoed worden in een basis verzekering. Tenzij je voldoet aan een paar punten. Uiteraard mag je ( ik noem het even altrnatieven therapiekosten) ruimte hebben- dat verschilt ook per verzekering en verzekeraar) dan moet je ook een verwijsbrief voor EMDR hebben van je huisarts.

In veel gevallen zijn 5 therapiesessies dan 100% vergoed. En de vervolg therapie als die nodig is zou dan een eigen bijdrage kunnen hebben. Het beste is o, even een verwijzing te vragen en dan contact opnemen met unive.

Hier meer info omtrent hypnotherapie en verzekeringen.

http://www.hypnotherapiedelfin.nl/praktischeinfo.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EMDR valt niet onder hypnotherapie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat het niet hetzelfde is is doro niemand zeker en bewezen. Maar dat het onder hetzelfde onderdeel valt is wel zeker het geval. Je werkt namelijk met een traumatische ervaring en het proces brengt je terug naar wat er destijds afspeelde en hoe je dat 'genezings/ verwerkings proces kunt verwerken in een versneld tempo. Op deze site vindt u uitgebreide informatie over:

De behandeling van depressies, gebrek aan zelfvertrouwen/
eigenwaarde en angststoornissen, waaronder fobieën

EMDR, Moderne hypnotherapie, hypnose en aanverwante therapieën als NLP, oplossingsgerichte en cognitieve (gedrags)therapie

De zelfhulp CD 'Zelf - Vertrouwen'

http://www.hypnotherapiedelfin.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag was of het vergoedt wordt en onder welke voorwaarden. Vergoeding kan plaatsvinden in de basisverzekering (dan dient de EMDR te worden uitgevoerd door een psychotherapeut of GZ-psycholoog) of in aanvullende verzekering, dan dient de therapeut (in het geval van Unive) aangesloten te zijn bij een geaccrediteerde beroepsvereniging. EMDR brengt de cliënt niet in een andere staat van bewustzijn.