Gelukkig heeft het voor de meeste Nederlanders geen nut, en betalen ze meer premie dan er medische kosten gemaakt worden.
Maar helaas zijn er ook mensen die dusdanig ziek of gewond raken, dat ze de medische kosten onmogelijk zelf kunnen dragen. En dan ben je blij dat je verzekerd bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zo werkt het met alle verzekeringen. Je betaalt premie en hoopt er nooit gebruik van te hoeven maken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. We betalen premie om de klappen van anderen op te kunnen vangen, en met zo'n systeem ben je ontzettend blij als je zelf een ernstige ziekte krijgt! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo is dat! +

Andere antwoorden (4)

Dat het risico wordt gespreid over alle Nederlanders en dat je verzekerd bent van zorg en er niet van uitgesloten kunt worden zoals in Amerika.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij enig idee wat een dag in het ziekenhuis kost?
Of een simpele operatie?

Voorbeeld:
Let op! Dit zijn basisbedragen – zeg maar, de prijslijst, als voorbeeld:
Een ziekenhuisligdag op een vierpersoonskamer
kost: € 737 per patiënt.
Een ziekenhuisdag inclusief een operatie kost: € 3513.
Elk onderzoek kost: € 273.
De maaltijden en tussendoortjes (koffie, thee, frisdrank, koekjes, fruit) kosten per patiënt € 92 per dag, ongeacht de leeftijd.

En wie dat zou moeten betalen als jij niet verzekerd zou zijn?

Ook al ben je nu gezond en heb je amper een dokter nodig, je weet nooit wat er kan gebeuren.
Je kunt een acute blindedarm ontsteking krijgen.
Je kunt een verkeersongeluk krijgen.
Je kunt een of andere ziekte krijgen.

Ik wens het niemand toe, maar als het je overkomt,
dan ben je als gemiddelde Nederlander heel blij
met ons zorgsysteem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kóst het niet maar dat rekenen ze ervoor. €92 euro aan eten per dag? Ik lag in t ziekenhuis en kreeg 1 koffie en 2 sneetjes brood.
:-S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de prijslijst gevonden van het ziekenhuis waar mijn man behandeld wordt.
De door mij genoemde prijzen zijn van een opgave van een school.
In werkelijkheid is het veel meer.
En wordt het personeel zwaar ONDERbetaald ook nog!!
Overigens krijgt hij altijd heel goed te eten en dat eten moet ook gemaakt worden, het personeel betaald, aan het bed gebracht etc.
Een zorgverzekering is in ieder geval wettelijk verplicht. Het is ook een zeer nuttige verzekering want je weet nooit welke ziekte of aandoening je zal overkomen. Mocht je nooit gebruikmaken van de diensten van een huisarts, dan ontvangt hij maandelijks toch een bedrag van jou. Zie dat maar als een soort serviceabonnement.

Is het een dure verzekering? Dat ook. Als je een flink eigen risico neemt en maar een enkele aanvullende verzekering, dan zullen de kosten toch zo'n euro 100.- per maand bedragen. Zolang je gezond blijft, zul je dat bedrag zelf niet 'verdokteren'. Gezondheidszorg is grotendeels mensenwerk en "personeel" is nu eenmaal duur, zeker als die mensen universitair zijn opgeleid en op elk moment van de dag paraat moeten zijn. Het feit dat er altijd medische hulpverleners klaar staan 'voor het geval dat' is al een aanwijzing voor het nut van de verzekering.

Je betaalt ook mee voor mensen met een zwakke gezondheid, die veel meer aan medische kosten maken dan ze aan premie betalen, het solidariteitsprincipe. Daar zijn wel wat kanttekeningen bij te plaatsen (iemand die veel drinkt, rookt of drugs gebruikt helpt zijn eigen gezondheid de vernieling in maar ook aan die mensen betalen we allemaal mee.) Het is echter nog altijd beter, dan het systeem waarin rijke mensen alles kunnen regelen op gezondheidsgebied en de armen aan hun lot worden overgelaten.
Computoon
11 jaar geleden
Het is inderdaad verplicht om een basisverzekering af te sluiten, maar een aanvullende zorgverzekering is niet verplicht. In sommige gevallen kan het slim zijn om juist geen aanvullende verzekering te nemen. Neem bijvoorbeeld de aanvullende tandartsdekking, men betaald voor een dekking van € 250,- al snel € 17,- extra per maand. Doe dat keer 12 en je betaald op jaar basis sowieso al € 204,-

Wanneer je in dit geval de aanvullende tandartsdekking niet zult nemen loop je nog maar een risico van 250 - 204 = € 46,-

Ook is het slim om je zorgverzekering te vergelijken. Verzekeraars passen namelijk bijna jaarlijks hun premie en hun voorwaarden aan. Ik maak elk jaar in november een vergelijking op Verzekeringssite.nl en ben hierdoor de laatste 3 jaar geswitcht van zorgverzekering.