Als je jezelf bovenmatig in gevaar brengt, betaalt de (levens)verzekering dan uit?

Als er op skipistes de hoogste alarmtoestand geldt m.b.t. lawinegevaar en je negeert dat, betaalt de verzekering dan uit bij een onverhoopt ongeval? Of weigeren ze dat in verband met het nemen van onverantwoorde en vermijdbare risico's?

12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Voor uitkering van ingevallen bij wintersport moet je sowieso aanvullende wintersportdekking hebben. Verzekeraars nemen wel voorwaarden op waardoor ze uitgesloten zijn van uitkeren bij bewust opzoeken van gevaar.

Het is dan wel een juridisch getrouwtrek wat je daar wel en niet onder verstaat. Als er op een skipiste bijvoorbeeld een alarm is uitgegeven staat de verzekeraar sterker om niet uit te keren.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik heb net de ING gebeld en ze gaven aan dat buiten de piste skieen sowieso is uitgesloten voor een reisverzekering (met wintersportdekking) of er nu een alarm is afgegeven of niet.

Een reisverzekering is echter geen levensverzekering. Maar wel goed om te realiseren dat je buiten de piste dus volledig het risico draait voor aanvullende kosten zoals helikoptervlucht, medische kosten en repatriëring.

Bij een levensverzekering ligt het iets lastiger. Uitsluitingen zijn in ieder geval zelfmoord, vaak ook opstand door terrorisme (hoewel dood door sommige terroristische acties wel vergoed wordt, opzettelijke daad en misdaad (bijvoorbeeld als je wordt neergeschoten als je een overval pleegt) en ook het uitoefenen van gevaarlijke beroepen en sporten. Dus die vraag geldt ook als je gaat parachutespringen of paragliden van een berg.

Bij de meeste verzekeringen zal je waarschijnlijk wel een uitkering krijgen als je off-piste skiet op een gebied waar dat niet verboden is. Als het verboden wordt door een waarschuwing kan de verzekeraar dat aangrijpen om niet uit te hoeven keren.

Als je van plan bent om buiten de piste om te skiën, bijvoorbeeld met een gids, dan is het goed om even je reiskosten en levensverzekering te raadplegen en na te gaan welke risico's je draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daar zal dan flink over worden gesteggeld. En ik kan me voorstellen dat er een partiele betaling uitkomt.
Bij zelfmoord krijgen de nabestaanden niets, maar onverantwoord handelen krijgt een bepaalde gradatie mee, volgens welke dan wel of niet wordt betaald.
Men kent: nalatigheid, en grove schuld en opzet. (mogelijk nog meer nuances).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Daarnaast maakt het nogal veel uit wat je hebt afgesproken met de verzekeraar. Als je skileraar bent en dit hebt gemeld zullen er misschien afspraken over zijn gemaakt. Je kunt met een gids ook veilig buiten de piste skiën als je weet wat je doet en waarschuwingen niet negeert. Dat geldt voor elke risicosport.