Niet noodzakelijk maar ze zullen er wel om vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wilt dat de inzittende verzekert zijn bij een ongeval dan zou ik het maar doen. Als je vrouw of man en of kinderen hebt of andere met je meerijden en je krijgt een ongeval dan zijn deze ten minste verzekert voor de mogelijke extra kosten
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niets van (zie mijn antwoord).
ronron1212
12 jaar geleden
Lees je artikel nog eens goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over je meerijders (dan zijn die tenminste verzekerd) maar die ZIJN altijd verzekerd.
ronron1212
12 jaar geleden
Niet overal voor lees je eigen artikel
Veel automobilisten sluiten bijna automatisch een inzittendenverzekering af bij hun autoverzekering. Dat doe je vooral, omdat je wilt dat jouw medepassagiers goed verzekerd zijn. Wat veel mensen niet weten is dat inzittenden al verzekerd zijn via de verplichte WA-verzekering, de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering.

Rogier de Haan, jurist bij Stichting De Ombudsman, zegt dat veel mensen niet weten dat een inzittendenverzekering eigenlijk niet voor de passagiers in de auto is, maar voor de bestuurder. “Ze zouden het beter een verzekering voor de bestuurder kunnen noemen. Mensen die met jou meerijden vallen onder de verplichte aansprakelijkheidsverzekering die elke automobilist moet afsluiten. En als de tegenpartij schuldig is bij een ongeval, zal die WA-verzekering de schade vergoeden.” Kortom: passagiers zijn goed verzekerd, niet via de inzittendenverzekering, maar via de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering.

Toch zegt het Verbond van Verzekeraars dat de inzittendenverzekering geen overbodige luxe is. Bij sommige ongelukken is niet meteen duidelijk wie aansprakelijk is voor het ongeval. “Zeker als er sprake is van letselschade. Dan kunnen verzekeringen lang discussiëren over de schuldvraag. Wie moet er nu betalen? Als je een inzittendenverzekering hebt afgesloten, wordt er meteen uitgekeerd. Dan hoef je niet op je geld te wachten”, zegt Jan-Willem Wits, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars.

“Daarnaast wordt ook de schade aan de bestuurder vergoed als hij zelf een ongeluk veroorzaakt. Bijvoorbeeld, jij bestuurt de auto en rijdt tegen een boom en je kleding is kapot. Die schade wordt niet vergoed via de WA-verzekering. Hiervoor moet je een inzittendenverzekering afsluiten. En soms is er sprake van overmacht. Bijvoorbeeld, de bestuurder krijgt een hartaanval achter het stuur en veroorzaakt een ongeluk, of iemand gooit een steen door de ruit of er springt een hert voor de auto en je knalt ergens tegenaan. Dan is er geen aansprakelijke partij. Dan kun je geen beroep doen op de WA-verzekering, maar op de inzittendenverzekering”, zegt de woordvoerder van Verbond van Verzekeraars.

Rogier de Haan van Stichting de Ombudsman zegt dat consumenten zelf moeten beslissen of zij een inzittendenverzekering willen afsluiten. Je doet het vooral voor jezelf als bestuurder. En er is ook nog keus uit twee soorten: de ongevallen inzittend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Lees het nog eens goed en dan staat er iets meer
Een inzittenden verzekering is zeker niet noodzakelijk!
Wanneer je vaak alleen in de auto zit zou ik juist geen inzittenden verzekering afsluiten. Mocht je wel een inzittenden verzekering willen afsluiten is het slim om uit te zoeken of je een schadeverzekering voor inzittenden of een ongevallen inzittenden wilt. Verzekeringssite.nl heeft het verschil duidelijk uitgelegd op hun website. zie: http://www.verzekeringssite.nl/autoverzekering/autoverzekering-dekking/