Hoe kan ik mijn psychische klachten laten onderzoeken?

Ik ben arbeidsongeschikt wegens psychische klachten. Mijn psychotherapeut is onlangs met pensioen gegaan. Ik kan geen nieuwe psychotherapeut vinden. Bij wie kan ik terecht voor het vaststellen van mijn actuele psychische klachten als het UWV me gaat herkeuren?
Ik heb geen vertrouwen dat de verzekeringsarts mijn klachten volledig zult onderzoeken.

Dank!

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het UWV is verantwoordelijk voor de beoordeling van jouw klachten en beperkingen ten aanzien van werk. Het kan helpen om informatie van je behandelaars mee te nemen, maar de verzekeringsarts is niet verplicht om deze informatie op te vragen of mee te wegen. Daarbij is het ook zo, dat als UWV zelf informatie opvraagt bij behandelaars, er meestal in de brief staat dat zij alleen de vragen van UWV moeten beantwoorden, en zich niet uit mogen spreken over of de cliënt volgens hen al dan niet kan werken. Dus hoewel het handig kan zijn om actuele medische informatie van je eigen behandelaars te hebben, is dat geen garantie dat bij het UWV hiermee rekening wordt gehouden. Dat is o.a. omdat een behandelaar (arts of psycholoog) niet objectief is. Dat moet hij ook niet zijn trouwens, of althans niet helemaal, want een behandelaar hoort het voor jou op te nemen. Daarom is dat niet ook altijd de juiste persoon om te bepalen of je recht hebt op voorzieningen of een uitkering.

Wat het UWV wel kan doen, is zelf een externe deskundige raadplegen. Wanneer iemand complexe of zeldzame problematiek heeft, gebeurt dat soms. Bij psychische klachten zullen ze een externe psycholoog of psychiater aanwijzen die jou kan onderzoeken, en die terug rapporteert aan het UWV. Dit is iemand die niet in dienst is van het UWV, en die dus geen belang heeft bij de uitslag van de keuring. Als jij vindt dat je dusdanig complexe en moeilijke klachten hebt dat de verzekeringsarts dit niet zelf kan beoordelen, kun je hier ook zelf om verzoeken. Het UWV is alleen niet verplicht om hierop in te gaan: als de verzekeringsarts vindt dat hij in staat is om je beperkingen goed in kaart te brengen, hoeven ze niet per se een andere deskundige te raadplegen.

Overigens hoeft een verzekeringsarts niet helemaal de problematiek van elke cliënt te kennen of te begrijpen om de beperkingen in kaart te kunnen brengen. De diagnose is bij dergelijke beoordelingen van ondergeschikt belang: het gaat erom welke beperkingen je hebt en welk werk je al dan niet kunt doen.

Zoals gezegd kun je natuurlijk er altijd voor kiezen om zelf informatie mee te nemen van een eigen behandelaar. Je kunt je dossier opvragen bij je oude psychotherapeut, en als je een nieuwe wilt, kun je vragen of je huisarts iemand kent, je kunt informeren bij je verzekeraar, navraag doen bij een beroepsvereniging (op www.nvvp.nl kun je zoeken naar vrijgevestigde psychologen en psychotherapeuten) of je meldt je aan bij een GGZ-instelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Op onderstaande link kun je een psychotherapeut in jouw buurt vinden. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag aan je oude psychotherapeut (of diens beroepsorganisatie) om hulp bij het vinden van een opvolger.