Kun je je basiszorgverzekering en aanvullende verzekering eigenlijk bij verschillende verzekeraars onderbrengen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Kan ik mijn basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar afsluiten dan mijn aanvullende verzekering?

Het is mogelijk om uw basisverzekering en een aanvullende verzekering bij verschillende zorgverzekeraars af te sluiten.

Zorgverzekeraars mogen een toeslag op de premie van de aanvullende verzekering in rekening brengen. Dit mag wanneer u als verzekerde alleen de basisverzekering opzegt.

Deze toeslag mag ook in rekening worden gebracht als u ervoor kiest om alleen een aanvullende verzekering bij een zorgverzekeraar af te sluiten. Dus zonder een basisverzekering. U bent wel verplicht om een basisverzekering te sluiten, maar dat mag bij een andere zorgverzekeraar. De toeslagen op een aanvullende verzekering kunnen 25 tot 100% van de gebruikelijke premie bedragen.

Aanvullende zorgverzekering afsluiten

Een aanvullende verzekering kunt u meestal het hele jaar door afsluiten. De voorwaarden voor het aanvragen en opzeggen staan in de polisvoorwaarden van de zorgverzekeraar. U mag uw aanvullende verzekering afsluiten bij een andere zorgverzekeraar dan die waar u uw basispakket heeft verzekerd.

Aanvullende zorgverzekering afsluiten

Alle ziektekostenverzekeraars bieden aanvullende zorgverzekeringen. Vaak kun je kiezen uit meerdere pakketten. Consumenten mogen zelf weten bij welke zorgverzekeraar ze een aanvullende zorgverzekering afsluiten.
Het is zelfs mogelijk om de basisverzekering en de aanvullende zorgverzekering bij verschillende zorgverzekeraars af te sluiten. Zorgverzekeraars moeten die mogelijkheid bieden, maar zijn wel vrij om te bepalen hoe ze hiermee omgaan.

Een zorgverzekeraar mag bijvoorbeeld een hogere premie vragen als je alleen een aanvullende verzekering afsluit (en de basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar). De Consumentenbond is daar overigens tegen.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, mijn baas b.v. vergoed de aanvullende verzekering van de partner mits die bij Z&Z is afgesloten. En de basisverzekering van mijn partner is bij menzis.