Zorgtoeslag

Een tijdje Geleden heb ik hier gevraagd of ik door moest geven dat ik ben gaan samenwonen aan de belastingsdienst ivm de zorgtoeslag. Dit heb ik gedaan, nu heb ik daarop een brief gekregen dat mijn zorgtoeslag is verandert van 69 euro naar 144 euro. Maar ik betaal rond de 100 euro per maand aan de zorgverzekering. Dus ik krijg nu meer dan dat ik betaal. Is dat wel goed, dit lijkt me namelijk erg onlogisch.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Goed dat je je afvraagt of het bedrag wel klopt aangezien je nu samenwonend bent. Het is bij de belastingdienst altijd belangrijk om zaken goed te controleren aangezien je anders jezelf dupeert: je moet het altijd terug betalen.

De €144 die je nu krijgt betreft de zorgtoeslag voor zowel jou als die van je vriend. Daadwerkelijk krijg je dus maar €6 meer (€69 x 2 = €138). Dit zou kunnen komen doordat je zorgtoeslag per 1 januari omhoog is gegaan. Het is dus niet zo dat je meer toeslag krijgt dan je zelf betaald. Het is wel altijd goed dit even bij de belastingdienst te controleren zodat je het zeker weet.

Mijn tip is dat je goed moet blijven kijken naar het inkomen wat jullie samen verdienen en als hier iets in verandert dan moet je dit meteen doorgeven aan de belastingdienst (als je minder verdient dan krijg je meer zorg/huurtoeslag maar andersom krijg je dus ook minder). Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat een kleine verandering (gezamenlijk €3000 bruto meer verdienen) veel consequenties kan hebben (lees: veel terug betalen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het lijkt me dat ze jouw geld dat je kwijt bent aan de ziektekostenverzekering en dat van je partner hebben opgeteld. Mijn man verdient het meest van ons 2 maar hij krijgt zorgtoeslag voor ons beiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan kloppen, als je samenwoont is de kans groot dat je elkaars toeslagpartner bent, de hoogte vd zorgtoeslag is dan hoger dan wanneer je alleen bent met hetzelfde inkomen.
Wat je ook kan doen is met de gegevens een proefberekening maken op www.toeslagen.nl of bellen met 0800 0543