Valt vorstschade aan voegwerk in de buitengevel onder de opstalverzekering?

In de winter is er vocht achter het voegwerk van mijn huis gekomen, door de vorst hebben flinke stukken voegwerk los gelaten. Is deze schade met succes te claimen?

Het voegbedrijf dat is komen kijken, wil nu alle voegen verwijderen en opnieuw voegen omdat soms de voegen er weliswaar nog in zitten maar bij een volgende winter alsnog uit de gevel zullen vallen.

Antwoorden als 'kijk even in je polis' kun je je besparen. Ook heb ik de verzekeringsmaatschappij gebeld en daar wist men het ook niet en wordt me alleen een schadeformulier toegestuurd.

13 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (5)

Als de verzekeringsmaatschappij al niet weet wat er in de polis staat, en of deze schade gedekt is. Ik heb ook geen idee. Het is natuurlijk altijd te proberen.

Bij mijn weten is echter schade door weersinvloeden niet gedekt (behalve bij echte rampen). En er is al iets niet in orde met je huis, je hebt immers vocht in je huis. Dus de schade is mede veroorzaakt door een al bestaand probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud is het huis? als het een jaar oud is valt dit zeker nog onder de garantie.
Als het een bestaand huis betreft, denk ik dat het onder het reguliere onderhoud valt en dus niet onder de verzekering.
Wel als je schade binnen in de woning hebt door het doorslaande vocht kun je dit verhalen op je opstalverzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er niet goed genoeg gevoegd is, kan er vocht in komen.
Bij vorst wordt vocht ijs en dat zet uit.
Dan wordt het voegsel losgewerkt.
Dat is een vorm van eigen gebrek.
Dua nagaan of eigen gebrek onder de dekking van de verzekering valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Het voegwerk laat vooral los achter het zonnescherm waar de muur minder goed kan drogen als deze nat is geworden.
Op Inboedelverzekering.nl vindt je het antwoord. Samengevat:

"Naast de 'gewone' uitgebreide inboedelverzekering bieden verzekeraars vaak ook nog extra uitgebreide inboedelverzekeringen aan (incl. dekking van neerslagschade, smeltschade, stroomstoringschade etc.) en een ‘meest uitgebreide inboedelverzekering’ (excl. dekking van schade door natuurrampen, atoomkernreacties etc. ), vaak ook wel all risk inboedelverzekering genoemd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gebruikelijk dat je eerst een schadeformulier instuurt. De toedracht, het onstaan van de schade wordt dan eerst onderzocht. Stel dat de schade ontstaan is door achterstallig onderhoud dan zal een verzekeraar beslist niet uitkeren. Zonder onderzoek naar de toedracht zal een verzekeraar geen uitspraak doen. Het kost je overigens geen geld om het schadeformulier in te vullen en op te sturen dus gewoon doen. Je hebt hier trouwens wel een opstalverzekering voor nodig. Een inboedelverzekering dekt alleen schade aan de inboedel en geen schade aan de opstal.